Útnyilvántartás 2019: könnyebb lesz a cégeknek a személyautó bérlés

2019-ben az útnyilvántartás vezetése már nem kötelező akkor, ha a bérleti díj ÁFA tartalmát (vagy annak egy részét) levonásba kívánja helyezni. Az tövényi könnyítés következményeképp a legtöbb vállalkozó jól jár az új, adminisztráció nélküli, 50%-os levonási korlát bevezetésével.
Az új lehetőség használata választás kérdése. Amennyiben 50%-nál nagyobb mértékű ÁFA levonást tud igazolni az útnyilvántartás vezetésével, lehet, hogy az a jobb megoldás. Az, hogy a vállalkozás melyik úton jár, maga döntheti el. A haszon csak egyedi mérlegelés útján állapítható meg.

2019-04-28T17:51:43+00:00 2019. ápr 26.|

Az Európai Tanács október 2-i határozata értelmében 2019. január 1-től a bérbe vett céges személygépkocsik esetében nem lesz kötelező útnyilvántartást vezetni. Így a bérbevételhez kapcsolódó kiadások áfájának 50 százalékát a cégek a nyilvántartás vezetése nélkül is levonhatják.

A Tanács határozata alapján, amelyben a hazai Pénzügyminisztérium lobbizásának is szerepe volt, azok a cégek, amelyek a havi bérlet és lízingdíj ÁFA felének levonását választják, úgy is megtehetik majd ezt, hogy nem kell az útnyilvántartást vezetniük, amely korábban az üzleti és magáncélú használat elkülönítésére szolgált.

Miért volt problémás az útnyilvántartás?

A korábbi, 2012-ben hatályba lépett áfa-szabályok értelmében a személygépkocsik bérleti díjának áfája csak olyan arányban volt levonható, amilyen arányban azt üzleti célokra (adóköteles gazdasági tevékenységre) használták.

Mindez a nyílt végű lízing, operatív lízing és bérlet keretében volt érvényesíthető. Komoly többletkötelezettségeket jelentett azonban a cégeknek az, hogy a levonás csakis akkor volt érvényesíthető, ha az üzleti utakat precízen dokumentálták, vagyis megvolt a részletes útnyilvántartás vagy kiküldetési rendelvény.

Sokaknál eleve az nehézséget jelentett, hogy magát az üzleti és nem üzleti célú használatot pontosan meghatározzák, az igazi gondot azonban a mindezzel járó adminisztrációs terhek jelentették.

Az 50 százalékos levonási korlát bevezetése természetesen újdonság, ezzel együtt azonban a legtöbb vállalkozónak sokkal inkább megéri majd az új formát választani. A választás pedig itt szó szerint értendő, hiszen aki továbbra is útnyilvántartás alapján, a tényleges üzleti célú használat arányában szeretné az áfa-levonást alkalmazni, ugyanúgy szabadon, ezen túl is megteheti a kimutatás alapján.

Kivételes helyzetben

Jelenleg az új szabályozás 2021. december 31-ig hatályos a Tanács döntése értelmében, a derogáció meghosszabbítását azonban Magyarország kérvényezheti az Európai Uniónál.

Mindez egyébként azt is jelenti, hogy Magyarország a következő években eltérhet az uniós irányelvektől, ezért volt szükség a külön kérvényezésre a Pénzügyminisztérium részéről. Az irányelvek betartására minden tagállam kötelezett, ugyanakkor hazánk külön kérvényezte ezt a derogációt, amelynek célja a bürokráciacsökkentés és az ügyfélbarát adózási rendszer megerősítése.

Magyarországon egy hasonló lépést már régóta sürgetnek a szakmai szervezetek, hiszen eddig az elérhető konstrukciók jó lehetőségégeket kínáltak ugyan a cégeknek és a vállalkozásoknak, a szabályok azonban korlátozták ezek teljesen költséghatékony kihasználását. A derogációt többek között a Magyar Lízingszövetség is évek óta kérte már, amelynek a Nelson Flottalízing is tagja.

A jelenlegi változtatásokkal ténylegesen jól járhatnak azok, akik üzleti célra bérelnek személygépjárművet, hiszen választhatnak, az új formával az adminisztrációs terhek nagyban csökkennek majd.

Hogyan mérlegeljünk?

Az útnyilvántartás vezetése természetesen eddig is opcionális volt, így, aki eddig nem vezette azt, és ezután sem tervezi, az ezután a levonható áfa 50%-át érvényesítheti majd. Illetve természetesen mérlegelheti azt a lehetőséget, hogy mégis áttér a nyilvántartás vezetésére – ebben az esetben az 50%-os aránynál magasabb levonási hányadot is érvényesíthetnek, ami üzletileg jobban megérheti, ez azonban mindig egyedi mérlegelés alapján állapítható csak meg.

Azok, akik eddig vezettek útnyilvántartást, megtehetik, hogy ezután ezt az adminisztrációs terhet inkább elhagyják. Ha az üzleti utak hányada alapján a levonás egyébként sem érte volna el az 50%-ot, akkor ez az opció megéri, hiszen ezt mindenképpen érvényesíthetik.

Ha 50% körüli arány jönne ki a nyilvántartás vezetésével együtt is, úgy a kérdés már más természetű. A kérdés ebben az esetben az, hogy az útnyilvántartás vezetésére, az adminisztrációra fordított idő arányban áll-e az 50% feletti hányad hasznával.

Egyetlen egyszerű döntés?

Koránt sem. Eleve a különféle bérleti konstrukciók között dönteni sem ajánlott szakember segítsége nélkül – a megváltozó szabályokkal az útnyilvántartás esetében sincsen ez másképpen. Mindenképpen azt tanácsoljuk, hogy mielőtt döntene, konzultáljon szakemberrel a kérdésben, aki minden szükséges paraméter tudásában adhat szakértő tanácsot.

Csak így találhatja meg a cége számára leginkább jövedelmező megoldást, hiszen ehhez, a korábbi használati szokásokat, a jövőbeni terveket ugyanúgy mérlegelni érdemes, mint a különféle konstrukciók egyedi tulajdonságait.

Mindenképpen azt tanácsoljuk, hogy mielőtt döntene, konzultáljon szakemberrel a kérdésben, aki minden szükséges paraméter tudásában adhat szakértő tanácsot.

A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket