Az autók árainak drasztikus emelkedése sokak számára ismert tény, hiszen az elmúlt pár évben rengetegen szembesültek azzal, hogy milyen drágán lehet már nem csak új, de használt autóhoz is jutni.
Az autók vásárlása és fenntartása egyre nehezebb feladat, és ennek a helyzetnek a kialakulásához számos tényező vezetett, melyek jelentős része összefonódik. Ebben a cikkben bemutatjuk, milyen okok vezetnek az autók finanszírozási díjainak drasztikus emelkedéséhez, és megpróbáljuk kideríteni, milyen tendenciák várhatóak a jövőben ezzel kapcsolatban.
Már nem csak az új autók drágák
Mielőtt azt gondolnánk, hogy csak az új autók esetében figyelhető meg az árak emelkedése, érdemes tisztázni, hogy nem csak erről van szó.
A cikkből ki fog derülni, hogy olyan tényezők játszanak szerepet a finanszírozási díjak emelkedésében, amely nemcsak az új autókra, hanem a használtan vásárolt, akár 10 évesnél is idősebb gépjárművekre is érvényes.
Korábban, ha valaki nem engedhette meg magának azt, hogy új autót vásároljon, akkor igen jó áron juthatott pár éves, vagy akár megkímélt, jó állapotú, de idős használt autóhoz. Ma már azonban ez is egy sokkal nehezebben járható út, hiszen a használt autók esetében is rendkívül magas árakkal találkozni.
Nézzük tehát, mi okozza a drágulást?
Mi vezetett a dráguláshoz?
A drágulás okai között érdemes különbséget tenni olyan tekintetben, hogy globális vagy helyi problémákról van szó. Persze a felsorolt okok között sok esetben lehetnek összefüggések, sőt akár egymás következményei is lehetnek, de mégis így jobban érthető, hogy az egyes tényezők hogyan gyakorolnak hatást a drágulásra.
Amik globálisan problémát jelentenek
1. Pandémia
A pandémia, amely 2020 elején alapjaiban változtatta meg az életünket, a gazdaságra is óriási hatást gyakorolt, legyen szó annak bármelyik területéről.
A világjárvány miatt rengetegen kerültek nehéz helyzetbe, hiszen a korlátozó intézkedések miatt rengeteg munkahely bezárt, illetve sokan vesztették el az állásukat. A 2020-as évben – és még 2021-ben is – globális szinten nőtt a munkanélküliek száma. Ha pedig ilyen tendenciák mutatkoznak a munkanélküliséget tekintve, akkor annak egyértelmű következménye a gazdaság visszaesése is.
Persze a pandémia, és az ezzel járó korlátozások hozzájárultak egyes iparágak felemelkedéséhez is. A számítástechnika például ennek tökéletes példája. A home office, amely bár korábban is ismert fogalom volt, de a pandémia alatt rendkívül elterjedt lett, számos olyan munkakört kezdtek el otthonról végezni, amelyet korábban nem végeztek ilyen módon.
A home office alapfeltétel pedig egy számítógép, így óriási mértékben megnőtt a kereslet ezen termékek iránt.
És hogy ennek mi lett a következménye?
2. Chiphiány
A chiphiány elsőként a számítástechnikában ütötte fel a fejét, és aki csak hallott erről a jelenségről, annak egyből a számítógépek jutnak eszébe.
A számítógépek, laptopok iránt elképesztő módon megnőtt a kereslet, hiszen a cégek a home office miatt, a családok pedig sokszor az online oktatásra való áttérés miatt szereztek be még több számítógépet.
Ez persze azzal járt, hogy a megnövekedett kereslet miatt hiány keletkezett, így nőt a termékek és alkatrészek ára. Egyes alkatrészek esetében akár meg is duplázódott az ár, hiszen a gyártók és forgalmazók az ár emelésével próbálták meg visszaszorítani a megrendelések számát.
Fontos azonban megemlíteni, hogy a chiphiány nem csak a számítástechnikában okozott problémát.
Az autógyártás volt az egyik legnagyobb elszenvedője ennek, hiszen a modern autókban is már rengetegféle chip szükséges a különféle rendszerek és funkciók működtetéséhez. A nagy autógyártók pedig, mivel nem jutottak megfelelő mennyiségű nyersanyaghoz, szintén áremeléshez folyamodtak, visszaszorítva ezzel a megrendelések számát.
3. Nyersanyaghiány és dráguló nyersanyagok
Természetesen nemcsak a chiphiány okoz problémát, hanem egyéb nyersanyagokkal kapcsolatban is probléma a drágulás, ami természetesen az autók vételárának növekedésében is óriási szerepet játszik.
A nyersanyagok árai több mint 31%-kal növekedtek 2020 szeptembere és 2021 márciusa között, ami elképesztően magas szám. Az alábbi elemzésben részletesen lehet olvasni a nyersanyagok árának növekedéséről és ennek az autók árára gyakorolt hatásáról.
Ami itthon hozzájárul a dráguláshoz
Most pedig nézzük, milyen tényezők gyakoroltak még hatást az autók árának növekedésére Magyarországon.
1. Árfolyam-növekedés
Az árfolyam növekedést és a forint gyengülését mindenki érezheti, akár a hétköznapokban is. A boltok polcain sokszor hetente vagy akár naponta új árakkal találkozunk.
Az autópiac természetesen a forint minden mozgására érzékenyen reagál, így itt is folyamatos áremelkedés tapasztalható. Szerencsére itt azért nem kell naponta növekvő árakra gondolni, de az 1-2 havonta növekvő vételár az autóiparban rendkívül gyorsnak tekinthető.
Az euró ma már tartósan 400 Ft körüli árfolyamon van, és az utóbbi pár hónapban a amerikai dollár is (USD) közelebb van a 400 forinthoz, miközben februárban még 310 forint körül mozgott.
Az új és a használt autók árának növekedésére is óriási hatást gyakorol a forint rohamos gyengülése, így amíg ez nem rendeződik, addig semmiképpen nem lehet arra számítani, hogy az autók árai csökkenésnek induljanak.
2. Kamat emelkedés
További, Magyarországon kifejezetten fontos tényező az alapkamat növekedése. A cikkben nem szeretnénk részletes pénzügyi magyarázot tartani, de röviden érdemes foglalkozni azzal, hogy mi is az alapkamat, és ami fontos, hogy mégis hogyan gyakorol ez hatást az autók finanszírozási díjára.
A jegybanki alapkamat egy ország irányadó kamata, amelynek segítségével az ország központi bankja, jegybankja az ország gazdaságát szabályozni tudja. A jegybanki alapkamat befolyásolja a bankbetétek után járó, illetve a hitelekre fizetendő kamatot.
Ha csökken az alapkamat, a referenciakamatok is lefelé tartanak, a hitelek is olcsóbbá válnak. Ha a jegybank emeli az alapkamatot, az emelés idővel valamilyen szinten beépül a referenciakamatokba is. Ekkor a hitelek drágulni fognak.
És itt érkezünk el ahhoz, hogyan gyakorol ez a jelenség hatást az autóvásárlásra. Az alapkamat emelésével lényegében drágulnak a hitelek (és minden más finanszírozási forma), így akik hitel/lízing igénybevételével vásároltak új autót, a törlesztőrészletben meg fog jelenni az alapkamat emelésének hatása.
Ez pedig az alapkamat kiugró növekedése esetén roppant nagy hatást gyakorol a hitelekre.
Magyarországon a jegybanki alapkamat 2020 júliusában 0,6% volt, 2022 szeptemberében pedig már 11,75% , amely az elmúlt közel 20 évben a legmagasabb érték.
Az infláció és az ezzel járó alapkamat-növekedés rendkívül súlyosan hatást gyakorol a gazdaság minden területére, így az autóiparra és a kereskedelemre is.
És mi a helyzet a bérelt és lízingelt autókkal?
Tartós bérlet esetén mi okoz még árnövekedést?
Természetesen nem csak akkor figyelhető meg jelentős drágulás, ha magánemberként akarunk új, vagy éppen használt autót vásárolni.
Cégautó bérlés esetén is jelentősen növekednek az árak, így érdemes ezt is megvizsgálni. A korábbi okok mellett – amelyek természetesen itt is jelen vannak – autó bérlése esetén vannak további olyan körülmények, amelyek jelentős szerepet játszanak a drágulásban.
1. Szervizköltség emelkedése
A szervizköltségek emelkedése egy olyan jelenség, amelyben jelentős szerepet játszik egyrészt a korábban említett nyersanyaghiány is. Mivel hiány van bizonyos nyersanyagokból, így drágább lett minden alkatrész is. Ennek következtében pedig a szervizek drágábban tudják beszerezni az alkatrészeket, ez a drágulás pedig értelemszerűen megjelenik a szervizelés árában is.
Emellett pedig a bérek emelkedése – amelyet az infláció és a szakemberhiány is befolyásol – is jelentős költségnövekedést eredményez, így a szervizeket üzemeltető vállalkozóknak ezt is be kell építeniük a szervizelési költségekbe.
2. Növekvő energiaárak
Az energiaválság, amely egész Európát érinti, szintén szerepet játszik az autóvásárlás vagy autóbérlés díjszabására.
A bérléssel foglalkozó vállalatok működési és telephely-fenntartási költségei jócskán megnőnek. Magyarországon a rezsicsökkentés átalakítása miatt minden vállalat – legyen szó bármilyen területen működő cégről – rezsiköltsége is megnövekszik, ez pedig egy nagyobb telephely vagy iroda működtetése esetén drasztikus lehet.
Ezeknek az áremelkedéseknek a kikompenzálására ezek a cégek is csak úgy tudnak reagálni, hogy emelnek az áraikon, amely megjelenik így a tartós bérletek díjában is.
3. Cégautóadó emelkedése
2022 júliusában drasztikus változás következett be a cégeket érintő cégautóadó mértékében is.
A cégautóadó mértékét alapvetően a gépjármű motorjának teljesítménye (kW) határozza meg. Ez azt jelenti, hogy minél nagyobb a teljesítmény, annál nagyobb cégautóadó fizetésére kötelezhető a vállalat.
A módosítások következtében a cégautóadó majdhogynem megduplázódik, ami egy rendívül magas adóemelés. A cégautóadó emelése az előzetes kommunikáció alapján csak a 2022-es évre, december 31-ig érvényes, de a jelenlegi gazdasági nehézségek tudatában egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy a cégautóadó továbbra is a jelenlegi mértékű, vagy akár még magasabb lesz.
4. A biztosítási díjak is nőnek
Végül pedig érdemes beszélni a biztosításokról is, hiszen a bérelt autók – de a saját autók esetén is – a biztosítás szokott még igen magas költséggel járni.
Ahogy korábban említettük, az alkatrészek árának növekedése és a szervizdíjak emelkedése miatt a tartós bérlettel használt autók esetében várható lesz a biztosítások növekedése is, hiszen a szervizelés költségével a biztosítások mértéke is növekedik.
Mi várható a jövőben?
A jövőről elmondható, hogy sajnos semmilyen jel nem utal arra, hogy a közeljövőben, 1-2 éven belül regresszió következik be az autók finanszírozási díjaiban.
A kevesebb eladott új autót a gyártók – és ez globálisan megfigyelhető trend – úgy próbálják kompenzálni, hogy az áraikon emelnek, így minimalizálva a veszteségeket. A piac pedig felveszi a drágább autókat is, így egyelőre nem lehet arra utaló jelet felfedezni, hogy ez megváltozik a következő években.
Arra azonban lehet számítani – és már vannak is erre utaló jelek –, hogy meg fog nőni a kereslet a használt autók irányába, hiszen új gépjárműbe fektetni ilyen magas vételár, illetve alap- és banki kamat mellett óriási rizikót jelenthet azok számára, akik nem rendelkeznek biztos, magas jövedelemmel.
A cikkben említett körülmények jelentős része, mint például az alkatrészek árának növekedése a használt autók esetében is ugyanúgy, sőt még nagyobb mértékben is kifejtheti a hatását.