Könnyen lehet, hogy a vásárlók fizetik ki az autógyártók gigabüntetéseit, avagy az idei várható áremelkedés okai

2020-ban sok szempontból új szelek fújnak majd. És ez igaz az autóiparra is. Jelentős drágulással számolhatunk ugyanis az új autókat illetően. Egy korábban elfogadott EU-s szabály (az úgynevezett „95 grammos szabály”) miatt ugyanis 2021-ben már komoly büntetésre számíthatnak azok a gyártók, akik károsanyag-kibocsátása meghaladja a megszabott határértéket. De pontosan mennyi ez a határérték? Milyen mértékű büntetést kell fizetniük a gyártóknak? És ezt a terhet miért a vásárlók cipelik? Minden ezzel kapcsolatos kérdésre válaszolunk ebben a cikkben.

2020-02-02T20:36:43+00:00 2020. feb 02.|

A háttérben a klímaváltozás áll

Manapság igen felkapott téma a klímaváltozás. Vannak, akik szerint az egész csak kitaláció, vannak akik úgy látják, a globális felmelegedés valódi probléma, néhányan pedig csupán azt vitatják, hogy az ember (is) felelős a jelenségért.

Az azonban biztos, hogy tudósok csoportjai kongatják a vészharangokat, a döntéshozók egy része pedig próbál megoldást találni a problémára. Ha kell, akkor az autóiparban eszközölt változásokkal is.

Az Európai Parlament és Tanács a könnyű haszongépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére hozott egy rendeletet – amelyben egyébként kitér új személygépkocsikra vonatkozó kibocsátási követelmények meghatározására is –, még 2009-ben. Az akkori előírások az új személygépkocsik átlagos CO2-kibocsátását 130 g/km-ben határozták meg, amely 2020-ra  fokozatosan 95 g/km-es értékre csökkentendő – és itt a folyamat még nem áll meg. 

Brutális mértékben drágulhatnak a benzines és dízeles autók is – csökkenhet a kínálat

A fent említett rendelet értelmében a gyártók európai forgalomba helyezésének teljes flottakibocsátása maximum 95 gramm/kilométer lehet. Az e fölötti mennyiségre büntetést kell fizetniük. Ez persze csupán egy leegyszerűsített értelmezése az ennél komplexebb és bonyolultabb rendeletnek.

Az egyszerűség kedvéért, ez azt jelenti, hogy amíg egy benzines autónak 100 kilométerenként maximum 4,1 literes fogyasztással kell működnie, addig egy dízelautó ugyanekkora távolságra vonatkozó fogyasztása nem lehet nagyobb 3,5 liternél. Ha pedig a gyártóknak ezt a flottaszinten meghatározott határértéket nem sikerül betartaniuk, minden egyes eladott autóra, minden grammnyi többletkibocsátásért 95 eurót kötelesek megfizetni.
Érdekesség: az európai autózás a világ teljes CO2-kibocsátásának az 1%-át adja. Ez talán nem tűnik soknak, hiszen elmarad a mezőgazdaság, az erőművek, a szállítmányozás és a hajózás vonatkozó értékeitől. Ha azonban azt vizsgáljuk, hogy 2017 óta globálisan 1,7%-kal nőtt a CO2-kibocsátás, ami összesen 33,1 milliárd tonnányi káros anyagot jelent, láthatjuk, hogy nem is elhanyagolható.

És ha most abban reménykedsz, hogy az a gyártó, akit te kinéztél, nem érintett, van egy rossz hírem: gyakorlatilag minden gyártó érintett. (Kivéve, ha Teslát vagy Smartot vennél, ők ugyanis kizárólag elektromos autókat gyártanak.)

A JATO összegyűjtötte az 50 (Európában) legtöbb autót értékesítő gyártót, és rangsorolta őket szén-dioxid-kibocsátásuk alapján. Íme a lista:


kép forrása: www.jato.hu

Ezek alapján arra számíthatunk, hogy a márkák emelnek majd autóik árán – azt ugyanis nemigen hisszük, hogy önként és egyedül fizetik majd meg az új szabályozás terheit.

De pontosan miért is vehetjük biztosra az áremeléseket? Tényleg olyan magas büntetésekről van szó, mint amilyenekről többen beszélnek?

A gigabüntetés egyáltalán nem túlzó kifejezés

A számok szerelmeseiben valószínűleg már egy gyors fejszámolást követően tudatosulhatott, hogy a fizetendő büntetések tényleg csípősek lesznek – különösen, ha figyelembe vesszük a JATO által közzétett adatokat is.

Vegyünk egy példát. 

A KIA mint ideális középérték, jelenleg 25 grammal van a határérték felett. A gyártó évi 500 000 autót értékesít Európában, így a büntetése 1,2 Mrd euró – közel 400 Mrd Ft. A többletköltségek vásárlókra való átterhelése autónként közel 2 400 eurós árnövekményt jelent(het). Ez pedig autónként 800 000 forint.

És itt még korántsem értünk az árnövekedés végére.

Az új autókra ugyanis vonatkozik egy – szintén az Európai Parlament által meghatározott – szabály, amely a kötelezően beszerelendő extrákra vonatkozik. Ennek értelmében pedig – igaz, csak 2022-től, de – minden új autóhoz alapáron kell adni a tolatókamerát (és ezek érzékelőit), a fáradtságfigyelőt, az intelligens sebességszabályozást (tempomat), valamint a baleseti adatrögzítőt is.

Értékesítőink becslése szerint az így beszerelendő kötelező extrák értéke közel 1 000 euró, azaz 330 000 forint. Így máris kb. 1 000 000 forinttal ugrott meg az új autók ára. (És akkor a nem kötelező extrákról még nem is beszéltünk.)

Fontos tudnunk, hogy a 95 gramm szén-dioxiddal egyenértékű károsanyag-kibocsátás egy átlagértéket jelöl, amely bizonyos gyártók esetében eltérhet, a járművek jellemzőinek függvényében. Nem szabad elfelejtenünk továbbá – ahogyan már feljebb is említettük –, hogy ez az érték egy, a teljes flottára vonatkoztatott átlagérték. Tehát a cég teljes értékesített flottájára kell kiszámolnunk.

,

A hibrid autók majd megmentenek minket. Vagy mégsem?

Sokan úgy reagáltak a 95 grammos szabályra, hogy a hibrid technológia jelentheti a megoldást – egyrészt a környezetvédelem szempontjából, másrészt a pénztárcánk megóvására. Ez azonban nem teljesen igaz.

A gyártók ugyanis a büntetést valóban elkerülhetik a hibrid technológiák fejlesztésével, azonban semmi sem garantálja, hogy ezek árait nem fizettetik meg ugyanúgy a vásárlóval, mint az esetleges büntetést.Létezik azonban egy másik megoldás is – ehhez azonban a vásárlási szokásainkon kéne változtatnunk.

Vásároljunk (vagy adjunk el) kisebb autókat

A recept egyszerűnek és kézenfekvőnek tűnik, csakhogy van egy kis bökkenő: a kínálatot ugyanis mindig a kereslet határozza meg.

Márpedig, ha holnap sétál néhány percet a városban, valószínűleg azt fogja látni, hogy a kompakt, kis fogyasztású (így kevesebb káros anyagot kibocsátó) járművek helyett az egyre nagyobb gépek kerülnek előtérbe.

De ha nem hinne a szemének, vessen egy pillantást a statisztikákra:


kép forrása: www.jato.hu

Igen, jól látja: 2014 és 2018 között mintegy 14 százalékkal nőtt a SUV típusú autók piaci részesedése. Ez már önmagában is aggasztó, ha azonban ehhez hozzávesszük, hogy az IEA (Nemzetközi Energiaügynökség) statisztikái alapján ezzel a SUV-ok károsanyag-kibocsátása globális szinten meghaladja a nehéziparét, a teherautókét, sőt még a légi közlekedését is, talán elhihetjük, hogy valóban gond van.


kép forrása: www.jato.hu

És persze, mondhatjuk, hogy a SUV-ok inkább az USA-ban örvendenek hatalmas népszerűségnek, Európában biztosan jelentősen kevesebbet vásárolnak belőle, vizsgáljuk meg egy újabb statisztikát a JATO-tól.


kép forrása: www.jato.hu

Ebből jól látszik, hogy bár az amerikai értékektől valóban elmaradunk 9 százalékkal, a magunk 34 százalékpontja még így is igen erősnek mondható.

Hogyan reagálnak a gyártók? (Mire számíthatunk?)

Kétségtelen, hogy a gyártóknak valamit lépniük kell, hiszen a legjobban fogyó autók mindegyikének károsanyag-kibocsátása meghaladja a határértéket.

De vajon mi a megoldás?

A korábban már említett hibrid technológia – beleértve a hibrid elektromos autókat, a plug-in hibrideket, illetve a teljesen elektromos járműveket – nagy valószínűséggel előtérbe kerül majd a nagy márkáknál. Ahogy azonban a fentiekben is kifejtettük, ezeknek eleinte komoly fejlesztési költségeik lesznek, tehát az első években nem valószínű, hogy olcsóbban jövünk majd ki az ilyen autók vásárlásából. 

A szakértők továbbá a dízelautók előtérbe kerüléséről beszélnek, ezek károsanyag-kibocsátása ugyanis alacsonyabb, mint a benzines autóké. Igen ám, csakhogy időközben történt egy úgynevezett dízelbotrány is, ami jelentősen megnehezíti a dízeles autók értékesítését. Ha azonban sikerül átütni ezt a falat, a benzines autók akár háttérbe is szorulhatnak.

Néhányan kerékméret-csökkentést emlegetnek, ugyanis minél kisebb egy autó ellenállása, annál kevesebbet fogyaszt. (Igaz, ennek a legnagyobb hozama akkor lehetne, ha a nagy légellenállású SUV-ok népszerűsége is csökkenne.)

És van itt még egy érdekesség.

A határérték flottaátlagban értendő. Ez azt jelenti, hogy a nulla emissziós villanyautók és a rendkívüli mennyiségű káros anyagot kibocsátó SUV-ok átlaga adja ki ezt a számot. 

Hogy ez miért fontos?

Azért, mert a gyártók így akár az értékesítési darabszámok csökkentésével is játszhatnak, az aktuális CO2-kibocsátási számok figyelembe vételével. (Vagyis többet próbálnak értékesíteni a villanyautókból, és kevesebbet a SUV-okból.)

Előfordulhat továbbá, hogy a modell- és motorválaszték drasztikus megnyirbálása is a válaszlépések között lesz, így ugyanis kizárhatóak a nagy túlfogyasztók is. Így például a Mercedes AMG modellek motor- és karosszériaváltozatai is célkeresztbe kerülhetnek.

Vannak, akik okosan próbálnak enyhíteni a terheiken

Ahogy minden szabály esetén, a 95 grammos korlátozással kapcsolatban is van néhány kiskapu – néhányat korábban már említettünk.

Ilyen például az a könnyítés, amely az 50 g/km-nél alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású autókra vonatkozik. Ezek ugyanis az első évben duplán számítanak majd, 2022-ig pedig több, mint egyszeres szorzóval. (Többek között emiatt is számítunk a fentiekben már említett értékesítési darabszámok csökkentésére.)

Van azonban itt még valami. Könnyen lehet ugyanis, hogy a Tesla lehet a megoldás. Hogy hogyan?

A szabályozás lehetővé teszi, hogy bizonyos gyártók, akik túllépnek a megengedett fogyasztási, illetve szén-dioxid-kibocsátási határértéken, az eredményeikbe más gyártók járműveinek értékét is beleszámoltassák. Mégpedig úgy, hogy ezért az adott gyártónak fizetnek.

A Tesla nem kismértékű bevételt köszönhetett ennek Észak-Amerikában. 

A szabályozás Európában lehetővé teszi, hogy két gyártó egy átlagba számolja az autói kibocsátását. És itt jön a képbe a Fiat Chrysler, aki korábban elismerte, hogy együttműködik a Teslával, ebből arra következtethetünk, hogy a Fiat így próbálja megúszni a számára (egyelőre) betarthatatlannak tűnő korlátozás miatti büntetéseket

Mire számítsanak azok, akik autóvásárláson gondolkodnak?

Elsősorban folyamatosan változó (jellemzően emelkedő) árakra. A fentiekben már részleteztük, hogy ezek mivel indokolhatóak. Emellett előfordulhat, hogy bizonyos modellek (vagy motorváltozatok) eltűnnek a kínálatból.

Számíthatunk továbbá a használt, valamint import gépjárművek népszerűbbé válására, hiszen így olcsóbban juthatunk autóhoz. Emellett sajnos nehezített rendelésre, valamint bizonytalan gyártásra és szállításra kell felkészülnünk – úgy autók, mint alkatrészek terén.

Ha azt gondolja, ez a vége, csak figyeljen

A 95 gramm/kilométeres csökkentés 2030-ra még fokozódik, az új személyautók esetében 37,5 százalékkal, a könnyű haszongépjárműveknél pedig 31 százalékkal kell lejjebb vinni az átlagos szén-dioxid-kibocsátást. Mindezt a 2021-es – 95 g/km – szinthez képest.

A fent vázolt tendencia tehát a jövőben feltehetőleg fokozódni fog – bár azt előre senki sem sejtheti, hogy milyen technológiai újítással rukkol elő az autóipar, ami teljes mértékben átírja a jelenlegi helyzetet.

Mit tegyen, aki most szeretne autót vásárolni?

Egyelőre a legfontosabb, hogy figyelje a trendeket.

Tapasztalataink szerint az új autók árai jelenleg nem sokat változtak. Drasztikus áremelések helyett csupán a szokásos párszázalékos növekedés tapasztalható. Nincs azonban garancia arra, hogy ez az év végéig ki is tart.

Ha új autót szeretne vásárolni, tegye meg mielőbb, így nagyobb valószínűséggel kerülheti el a közelgő áremelkedést. Ha pedig a magasabb ár kockázatától tart, hadd segítsünk a finanszírozásban.

De akkor sem engedjük el a kezét, ha egyelőre csak tájékozódna, nyitott szemmel járna az autópiacon. Céges blogunk és Facebook-oldalunk segít nyomon követni az eseményeket – akár más autós témával kapcsolatban is.

A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket