Kérdések, tévhitek a cégautó bérlésről: megéri vagy sem?

A cégautók bérlése ma is az egyik legkedvezőbb módja annak, hogy akár kisvállalkozások, akár nagyvállalatok céges járművekhez jussanak – mégis, rengeteg tévhit él ezzel kapcsolatban a társadalomban. Ebben a cikkben arra törekszünk, hogy a leggyakoribbakat eloszlassuk, remélhetőleg megválaszolva a leginkább kínzó kérdéseket.

2019-07-19T10:50:53+00:00 2019. Júl 19.|

Tévhitek, tévedések, kérdések és válaszok a cégautó bérlésről

Nem szaporítjuk a szót, ehelyett inkább fejest ugrunk a közepébe: lássuk, mi az, amit a leggyakrabban hallunk a céges lízingtől idegenkedőktől!

“Úgysem tudom azt a márkát/típust bérelni, amire szükségem lenne.”
A valóság az, hogy egy profi flottakezelőnél nem igen találkozhatunk olyan esettel, amikor bármely márka vagy típus bérlésére ne volna lehetőség. (Kis túlzással persze – mondjuk egy Lamborghini Veneno, amiből összesen 12 darab készült, lehet, hogy túlmutat egy flottakezelő lehetőségein, de maradjunk a realitásnál.)

A legelső lépés, mielőtt leszerződnénk egy ügyféllel, mindig az kell legyen, hogy a szakembereink felmérik az aktuális autóparkot, az egyedi igényeket és egyrészt az adott feladatokra, kihívásokra várhatóan legalkalmasabb típusokat javasolják (ami a legjobban megéri a cégnek pénzügyileg), miközben igyekeznek az egyedi kívánalmaknak is megfelelni a javaslatokkal.

Nem csak, hogy szinte minden márka és típus elérhető bérletre, hiszen szükség esetén a flottakezelő, a cégautót lízingbe adó szolgáltató azt beszerzi, de még az egyedi kiegészítő tartozékokat és berendezéseket is beszerzik és az autóba szereltetik, mielőtt azt az ügyfél rendelkezésére bocsájtanák. Lényegében tehát a lehetőségek korlátlanok, legfeljebb azért kell a kívánságoktól eltérni, mert azok nem praktikusak a cég számára.
.

“Az operatív lízing az én cégemnek nem lehet ideális megoldás.”
Mint arra az előző pontnál kitértünk, az egész folyamat éppen azzal kezdődik, hogy a már meglévő autóparkot a szakemberek felmérik: összehasonlításokat végeznek, megnézik, hogy milyen igényei és problémái vannak a leendő ügyfélnek, amelyet cégautó bérléssel megoldhatnának, milyen megoldások állnak rendelkezésre, illetve milyen lenne az a konstrukció, amely pénzügyileg a leginkább megéri a cégnek.

Minden esetben olyan szolgáltatáscsomag készül tehát, amelyet kifejezetten az adott cégre szabunk. Ennek persze megvan az ára, az igények felmérése és a javaslatok összeállítása attól függően, hogy mekkora vállalatról van szó és milyen bonyolult igényeknek kell megfelelni, néhány naptól néhány hétig terjedhet.

Arra is lehetőség van, hogy egyéb egyedi igényekhez szabjuk a megoldásokat, egészen részletekbe menően. Adott esetben módosíthatunk például a Casco biztosításon, de az ügyfél akár az egyes járművekhez is kérhet olyan egyedi berendezéseket és kiegészítőket (természetesen beszereléssel együtt), amelyek alkalmassá teszik szinte bármilyen felhasználásra.

“Lízingelni drágább, mintha a cégem egyszerűen megvenné a kocsit.”
A vásárlásnak, főleg az azonnali vásárlásnak több hátulütője is lehet. Mindjárt a legnyilvánvalóbb az, hogy a cégnek be kell ruháznia: jelentősebb összeget kell költenie a jármű megvásárlására, nem is beszélve az ezzel járó kötelezettségekről, plusz költségekről, adminisztrációról.

Érdemes figyelembe venni azt is, hogy ha céges használatról beszélünk, a törvényi szabályozások értelmében az ÁFA visszaigényelhető a havi bérleti díjakból, ami további megtakarítást jelent.

Ezzel együtt a cégnek nem kell tárgyi eszközben (gépjárműben) tárolnia a rendelkezésre álló tőkéjét, ehelyett azt szabadon használhatja, arra fordíthatja, hogy fejlessze a vállalkozást, hogy alkalmazottakat vegyen fel, hogy tovább növekedjen.

Kedvezőbb feltételekkel fizethetjük ilyenkor a biztosítást, szervizelést is, és nem csak azért, mert fix költséget fizetünk havidíjként, hanem mert a szolgáltató köszönhetően az együttműködéseknek, kedvezményeknek jóval kedvezőbb árakat képes kialkudni mind a biztosítókkal, mind a legjobb szervizekkel.

Végül pedig nem kell azzal sem foglalkozni, hogy a gépjármű veszít értékéből, sem pedig azzal, hogy a használat végeztével értékesítsük – mindez a szolgáltató vállát nyomja.

A végkövetkeztetés tehát az, hogy mindenképpen jobban megéri pénzügyileg a bérlés, legyen szó akár egy, akár száz céges autóról: már a közvetlenül jelentkező, jól kiszámolható pénzügyi haszon miatt is ideálisabb ez a lehetőség.

“A lízingelésben sok a rejtett költség.”
Ennek éppen az ellenkezője igaz. A céges autó lízingelésének a lényege éppen az, hogy az ügyfél, a cég dolga leegyszerűsödjön: egy fix havidíjért cserébe kapja meg az autót, ez pedig tartalmazza a biztosítások, szervizelés, karbantartás, segítségnyújtás, a különféle adók, adminisztráció költségeit, és így tovább.

Rejtett költséget már csak azért sem tartalmazhat a lízing, mert havonta egyetlen számlát fizet csak az ügyfél, ennek a tartalma pedig nem lehet kétséges, tételesen bármikor elszámolható az előzetes megállapodás alapján.

Ha úgy vesszük, rejtett költséget inkább a saját járművek hozhatnak magukkal - váratlan kiadások meghibásodás miatt, több tucatnyi rendszeres fizetnivaló, amelyek közül nem biztos, hogy minddel ténylegesen számolunk a költségvetésben, változó kötelezően fizetendő díjak és így tovább. A lízing mindezt leegyszerűsíti.

“Autót lízingelni sok plusz-feladattal jár.”
Megint egy olyan aggodalom, amivel rendszeresen találkozhatunk: minek bérelni az autót, hisz akkor több mindenre kell figyelni, mint ha egyszerűen megvennénk? Minek a plusz ügyintézés és adminisztráció?

A valóság az, hogy a lízingelt autóval nagyságrendekkel kevesebb adminisztráció jár. Persze, a lízingelést magát “intézni” kell: az elején megkötni a megállapodást, ami akár hosszabb folyamat is lehet (ez kifejtettük néhány ponttal korábban), majd fizetni a havidíjat.

Ezzel szemben a bérlő egy sor feladat alól teljességgel mentesül, hiszen ezeket a havidíj tartalmazza – épp ez a legnagyobb előnye a lízingnek amellett, hogy pénzügyileg nagyon is kimutathatóan megéri a cégeknek.

A lízingelőnek nem kell ezután foglalkoznia a biztosításokkal, adókkal, a szervizeléssel, kárigényléssel, a fenntartással, adott esetben a szolgáltató még üzemanyagkártyát, autópályamatricát is biztosít, és elviszi az autót lemosatni vagy éppen abroncs-cserére. Egyetlen dolog tehát a plusz oldalon, amire oda kell figyelni - ezzel szemben egy autónál felszabaduló munkaórák, egy kicsit is nagyobb flottánál pedig akár munkanapok, és sokkal kisebb hibalehetőség.

,

“Egy KKV-nak biztosan nem éri meg a lízing.”
Nem véletlenül gondolják így sokan. Már maga a “flotta” szó, a cégautó bérlés egész koncepciója olyasminek hat, amit jellemzően nagyvállalatok, sőt, multik vesznek igénybe. Megjelenik a szemünk előtt több tucat vagy több száz fehérre festett kisbusz, vagy éppen a felsővezetői céges luxusautók.

A múltban jellemzően tényleg nagyvállalati szolgáltatás volt a cégautók bérlése, ma már azonban ez koránt sincs így. Flottaszolgáltatást már egyetlen autónál is igénybe vehet gyakorlatilag bármilyen vállalkozás. Az autó fenntartása, ha céges, így is, úgy is a céget terheli – ha viszont lízinges konstrukcióban oldja ezt meg a vállalat, már rövid távon is rengeteget spórolhat, akár az adminisztrációt, akár a fenntartás költségeit nézzük.

Emellett pedig közvetlen haszna is van a lízingnek, hiszen az autót akár induló költség nélkül használatba veheti a cég, a pénzét nem kell tárgyi eszközben tartania (ehelyett növekedésre, fejlesztésre fordíthatja), a beszerzési ár ÁFÁ-ja pedig szintén megtakarítható, a forgalmi adó a használat arányában vagy 2019. január 1. óta minden igazolás nélkül fix 50%-ban visszaigényelhető  visszaigényelhető. Nem utolsó sorban a költségek tervezhetővé válnak akár rövid, akár hosszú távon - de erről részletesen a következő pontban szólunk.

“A lízing kiszámíthatatlanná teszi az autókkal járó költségeket.”
Inkább arról van itt szó, hogy főleg a kisebb vállalkozások félnek hosszabb távon elkötelezni magukat, kiadni a kontrollt a kezükből. Érthetően az egy évtizeddel ezelőtt gazdasági válság és következményei sem kedveztek a légkörnek abban a tekintetben, hogy a bizalom helyreálljon.

A legjobb válaszunk erre, hogy a konstrukció minden egyes elemébe részletesen beavatunk minden ügyfelet, mielőtt bármit is aláírnának: nem lehetnek meglepetések, rejtett költségek, kiszámíthatatlanság, éppen ez a szolgáltatás egyik legfőbb alapvetése.

Ha még így is kétségek merülnek fel, érdemes állandó kamatot garantáló konstrukciót és forint-alapú finanszírozást választani - csak a biztonság kedvéért, nem mintha más esetben a lízing bármilyen kockázatot jelentene. A havidíj pedig önmagában minden költséget tartalmaz, így rejtett költségekről szó sem lehet.

“Csak hosszú távon éri meg autót bérelni.”
A ma elérhető számtalan konstrukcióval rövid-, közép- és hosszú távon is, akár egy vagy éppen több száz darab autóra található olyan megoldás, amely bőven megéri a cégnek, akár az anyagiakat, akár a kényelmet, akár a kockázati oldalt tekintjük.

A legnagyobb előny persze, hogy a bérlés nem egyszerűen a járműre, hanem egy teljes, komplex szolgáltatás csomagra vonatkozik, ebben pedig az adminisztráció, szervizelés, karbantartás, meghibásodás vagy baleset esetén a segítségnyújtás (akár még a szállásfoglalásban, hazajutásban is) épp úgy részei, mint maga a jármű eszközként.

Mindezek már rövid távon is bebiztosítják, hogy minden szempontból megérje inkább bérelni a járművet, mintsem megvásárolni azt a cégnek.

“Az egész folyamat túlságosan bonyolult.”
A cégautó bérlésének teljes folyamata nagyjából a következőképpen néz ki:

  1. Jövőbeni ügyfelünknél jelentkezik az igény, és általában ezzel együtt megszületik az elképzelés is a megoldásra (konkrét márkára, típusra, darabszámra stb.).
  2. Megtörténik a kapcsolatfelvétel, az alapvető adatokat felvesszük.
  3. Szakembereink elvégzik a már említett felmérést, ezzel azonban az ügyfélnek jellemzően kevés dolga van azon túl, hogy jelzi, pontosan milyen problémára vár megoldást, hogy mi az, amihez mindenképpen ragaszkodik.
  4. A szolgáltató, amennyiben nem áll rendelkezésre, beszerzi a szükséges járművet vagy járműveket. Az ezzel kapcsolatos összes adminisztrációs feladat elvégzése a szolgáltató feladata.
  5. Megköttetik a lízingszerződés.
  6. Ezt követően a járműveket az ügyfél rendelkezésére bocsájtjuk. Minden további adminisztráció, ügyintézés, a hatóságokkal való kapcsolattartás továbbra is a szolgáltató feladata és felelőssége.
  7. Az ügyfél dolga ezt követően lényegében annyi, hogy a havidíjat befizeti, amíg úgy nem dönt, hogy fel akarja függeszteni a lízingelést, vagy le nem jár a fix időre kötött szerződés.
Mint az jól látszik, ügyfél-oldalról egy elképesztően egyszerű folyamatról van szó, amely kevesebb munkával és utánajárással jár, mint egy autó megvásárlása - a későbbiekben pedig nagyságrendekkel egyszerűbb éppen azért, mert gyakorlatilag minden feladat a bérbeadóra hárul.

Kétségei maradtak?
Ez tökéletesen érhető – egyetlen ilyen cikk kevés is volna arra, hogy minden létező potenciális ügyfél minden kétségét eloszlassuk, minden kérdését megválaszoljuk.

Arra törekedtünk, hogy a leggyakoribb tévhitekkel megbirkózzunk, amelyek egy része olyan mélyen gyökerezik, hogy évtizedek óta visszahalljuk őket.

Ha mégis maradt volna néhány, keresse kollégáinkat bizalommal, bármikor szívesen válaszoljuk meg ezeket!

A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket