Elektromos autók – milyen töltések léteznek?

Egyre nagyobb népszerűség övezi az elektromos és plug-in-hybrid autókat. Ez sokaknál környezetvédelmi megfontolás, de van, akiknél praktikum függvénye. Az elektromossággal hajtott autók töltése ugyanis különböző lehet. Vegyük sorra ezeket!

2021-06-28T14:45:30+00:00 2021. jún 28.|

Egyre többen váltanak elektromos járműre, hiszen takarékos és környezettudatos megoldás. Azt azonban fontos kiemelni, hogy egy elektromossággal működő autó üzemeltetése (tisztán elektromos és plug-in-hybrid esetén is) eltér egy pusztán üzemanyag által hajtott járműétől. Hiszen a hatótávolságukat nagyban meghatározza az, hogy az akkumulátor milyen hosszú ideig tudja elektromos energiával ellátni a motort. Ugyanis, mint ezt bizonyára minden elektromos autó iránt érdeklődő tudja, ha az akksi lemerül, tölteni kell, ez pedig nem mindegy miként történik meg.

Kétféle elektromos jármű állhat rendelkezésünkre. Az egyik a tisztán elektromos jármű, a másik pedig a plug-in-hybrid. Nézzük meg, miben különbözik a kettő!

A plug-in hybrid autó működése

A plug-in hybrid járművet egy elektromos motor és akkumulátor, valamint egy benzines vagy dízeles belső égésű motor üzemeli. Ennek többféle megoldása létezik.

Az egyik forgatókönyv, amikor az elektromos hajtás időnként kiegészíti (néha kiváltja) a belsőégésű motort.

Egyre gyakoribbak azonban azok a koncepciók, amikor a belsőégésű motor elsődleges feladata, hogy áramot termeljen az akkumulátorba/motorba, és a hajtást az elektromos motor végzi. Ebben az esetben is előfordul, hogy a belsőégésű motor hajtja a kerekeket, de ezek a ritkább esetek – például autópályás nagysebességű tempó.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy az aksi bizonyos időszakokra leváltja a motort. Menet közben a motor magától leáll, majd ha a helyzet úgy kívánja, újra beindul.

Az ilyen akkumulátorok kapacitása jellemzően 10-18 kWh.

Működésének lényege, hogy az autó használója eldöntheti, milyen üzemmódban akarja használni a járművet. Ez lehet teljesen elektromos, de itt fontos megjegyezni, hogy ez rendszerint 20-50 kilométernyi hatótávot jelent, habár a modernebb hibridek akár 80 kilométert is tudnak, így teljes mértékben nem támaszkodhatunk erre. ez a működés akkor lehet érdekes, ha a belvárosban közlekedünk, esetleg ultra low emission zónában kell haladnunk.

Továbbá megtehetjük azt is, hogy az autóra bízzuk magunkat, és a rendszer eldönti, melyik megoldással jár jobban a jármű. Például ha nagyobb teljesítményre van szükség, például klíma használatánál, vagy előzés esetén, akkor a belső égésű motorra hagyja a munkát.

Illetve, ha menet közben lemerül az akkumulátor, ugyanúgy életbe lép a belső égésű motor.


Az elektromos autó működése

Ezzel szemben az elektromos autó teljes mértékben az áramforrásra hagyatkozik. Ezeknél a járműveknél nincs belső égésű motor, tisztán elektromos meghajtásúak. Természetesen emiatt jóval nagyobb kapacitású akkumulátorra van szükség, melyek változóak lehetnek.

Az első elektromos működésű autónál ez 24 kWh volt, most már azonban jóval nagyobb 35-75 kWh közötti teljesítményekre lehet készülni, de vannak egészen magas 95-100 kWh-val működő járművek is.

A korszerű elektromos autókban főként lítiumos akkumulátorokat használnak, amelyek jól viselik a számtalan töltési ciklust, és bármilyen töltöttségi szintről feltölthetjük őket. Ezek az akkumulátorok 30-100 kWh teljesítményűek, ami komoly energiatartalékokat jelent. Ez az energia töltőkábelen érkezik az akksiba, amelynek feltöltődése nem éppen rövid időtartam. Ez az idő főleg attól függ, hogy egységnyi idő alatt mennyi áramot tud az elektromos hálózat biztosítani és – nagyon lényeges – mennyit képes a jármű elektromos rendszere befogadni.

Itt pedig nagyon nem mindegy a kábel, az áram és az autó kapacitása. Éppen ezért rendkívül lényeges információ az, hogy az elektromos jármű fedélzeti töltője maximum mekkora töltőáram használatára képes. Ugyanis hiába nagy teljesítményű a töltő (pl 22 kW töltési energiával rendelkező), ha az autó saját töltője mindössze 6 kW teljesítményű.

A lényeg, hogy a fedélzeti töltő minél nagyobb legyen. Fontos továbbá megjegyezni, hogy ebben az esetben váltóáramról (AC) beszélünk.

A töltőberendezés ugyanis a járműben van. Sokan félreértik ezt és a töltőpontra gondolnak, ha meghallják a töltőberendezés szót. Az autó fedélzeti töltője bonyolult rendszer, amely befogadja és átalakítja, megfelelővé teszi a töltőpontokból érkező elektromos áramot. Ezt a fedélzeti töltőt nem lehet cserélgetni, így ehhez kell igazítani a töltést is.

Éppen ezért már a vásárlás előtt tisztában kell lenni azzal, milyen teljesítménnyel is állunk szemben. Hiszen a töltőberendezés nagymértékben befolyásolja a töltés gyorsaságát és a jármű hatékonyságát.

A töltőpontok, melyeket a kábellel csatlakoztatunk a járműhöz, garantálják a töltés biztonságát. Ez ilyen erősségű áram esetén elengedhetetlen fontosságú. A töltőkábel, a töltőpont és az autó fedélzeti töltője rendkívül intelligens. Egy ún. Control Pilot jel segítségével ugyanis kommunikálnak egymással, így a jármű megfelelő mennyiségű áramot vesz fel. Emellett nagyon fontos, hogy az autó biztonságosan töltődjön, így csak akkor kapcsolja az egység a jármű töltőjére a feszültséget, ha mindent rendben talált.

Amikor elektromos jármű kerül a töltőpontra, nagyon fontos tudni, milyen áramot is vezetünk az akksiba.


Egyenáram vagy váltóáram: mivel töltsük az autót?

Ennél a pontnál ki kell emelnünk, hogy a plug-in hybrid és elektromos autó töltése nem egyezik meg teljes mértékben. Ahhoz, hogy ezt megértsük, nézzük meg az egyenáram és váltóáram közötti különbségeket.

Az egyenáram: ez afféle villámtöltés, ugyanis jóval nagyobb a töltési kapacitása. 50-150 W, vagy akár 300-as teljesítményű töltőoszlopokkal is találkozhatunk.

Az elektromos meghajtású jármű akksija egyenáramot tárol. Ebben az esetben az autónak nem kell átalakítania a töltést, hanem egyből az akksiba “csorog” az áram a töltőpontról. Ezek a töltőpontok egy masszív és vastag saját kábellel rendelkeznek, melyeket minden alkalommal az autóra kell kötni. Hiszen a magas teljesítmény miatt muszáj, hogy ezek a kábelek ne legyenek balesetveszélyesek, így kialakításuknak köszönhetően biztonságosan tölthető az autó.

Egyenáram esetén nem kell átalakítani az áramot, hanem óránkénti 50 kW kapacitással, akár 30 perc alatt 70-80 %-osra tölthető az akkumulátor. Ezek a gyorstöltők rendszerint az európai szabványnak megfelelő CCE töltők.

A váltóáram: ebben az esetben más a mechanizmus, ugyanis az autó fedélzeti töltője alakítja át a váltóáramot egyenárammá, majd tölti tovább az akksiba. Itt lényeges szempont, hogy a fedélzeti töltő milyen kapacitással rendelkezik. Ugyanis a 3,6-22 kW óráig többféle kapacitással is rendelkezhet a töltő.

Ha a városban töltjük a járművet, ott általában a 22 kW-os berendezéseket találhatjuk: itt azonban a fedélzeti töltő leszűkíti az áramot az autó kapacitásának megfelelően, így biztosítva a biztonságos töltést.

Ezeken a pontokon az autó saját töltőkábeljét használjuk. Ez kétféle lehet:

  • Type 2 európai szabványú töltő: mindkét oldalon azonos töltővel rendelkezik, melynek egyik vége az oszlopba, másik pedig az autóba kerül. Az oszlop és a jármű kommunikál egymással, annak megfelelően, milyen kapacitású áramra van szükség, majd elindul a töltés.
  • Klasszikus villásdugós töltő: a klasszikus megoldással rengeteg időbe telik a töltés, hiszen a 10 A konnektor 2,3 kW-tal képes tölteni a járművel, amely még egy plug-in esetén is komoly időintervallum.

Megoldás lehet továbbá az is, ha kiépítünk otthon egy nagyobb teljesítményű fali töltőt, amely például 16 A-rel 3,6 kW-ot, de akár 22-t is kibír, feltéve, ha az autónk fedélzeti töltője is kompatibilis ezzel a megoldással.

Hatalmas különbség az egyenáram és váltóáram esetén az is, hogy milyen típusú autót akarunk tölteni vele. Tisztán elektromos jármű esetén mindkét megoldás játszik, azonban a töltőpont infrastuktúráját figyelembe véve kell tölteni az autót.

A plug-in hybridek esetében azonban csak a váltóáram jöhet szóba. Ebben az esetben tehát vagy a Type 2-es csatlakozóval ellátott oszlopot, vagy az otthoni töltőpontot kell választanunk.

Bármilyen töltőre is csatlakoztatjuk az autót, nagyon fontos, hogy a hálózat állandó ellátottsága. A ki-be kapcsolódó hálózat nagyban károsítja a járművet.

Azt fontos kiemelni, hogy az extra nagy mennyiségű árammal való töltés az akksikat is jobban leterheli. Éppen ezért nem ildomos gyakran ezt a töltést alkalmazni, mert hosszú távon károsíthatja a járművet. Tényleg csak végszükség esetén alkalmazzuk a gyorstöltést.
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatkezelési tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket