Az elmúlt időszakban világszerte hatalmasat emelkedett az üzemanyag ára. Bár Magyarországon egyelőre a magánszemélyek felé benzinárstop van érvényben, kérdéses, ez meddig tartható fenn és mivel jár hosszú távon.
Ilyen gazdasági környezetben mindenképp érdemes elgondolkodni, hogy megéri-e elektromos autóra cserélni meglévőt – akár magánszemélyként, akár céges flottában.
És ha ez még nem lenne elég, a háború hatására ráadásul az energiaárak is emelkedtek. Így ezt is érdemes beleszámolni a döntésbe.
Lássuk, mit mutatnak a számok!
Miért érdemes egyáltalán elektromos autóra váltania bárkinek – és mik a lehetőségek?
Korábban már írtunk egy cikket arról, milyen elektromos autók léteznek, amelyben tisztáztuk, hogy alapvetően két technológia létezik:
- a tisztán elektromos jármű,
- és a plug-in hybrid.
A különbség röviden, hogy az elektromos gépjármű teljes mértékben árammal üzemel. Míg a plug-in hybrid járművet pedig egy elektromos motor és akkumulátor, valamint egy benzin- vagy dízelüzemű belsőégésű motor hajtja.
De miért érdemes elektromos autóra váltani?
1. Fosszilis üzemanyag- és energiaárak alakulása
Kinek van ideje napi rendszerességgel figyelemmel követni az üzemanyag- és az energiaárak alakulását?
Pedig érdemes képben lenni, ha jó döntést szeretnénk hozni.
Szerencsére nem maradunk segítség nélkül, ha az európai üzemanyagárak után érdeklődnénk.
2. Alacsonyabb üzemeltetési költségek
Egy elektromos autó napi üzemeltetési költségei észrevehetően alacsonyabbak, mint egy benzines vagy dízeles jármű esetében. (Ezt kicsit lentebb bővebben is kifejtjük.)
Egy benzines autó éves költségeit viszonylag egyszerűen kiszámolhatjuk:
- nézzük meg, hány kilométert teszünk meg az autóval átlagosan 1 év alatt (pl. 20 000 km);
- vegyük hozzá ehhez az átlagfogyasztást (pl. 6 liter / 100 km);
- így megkapjuk, hány liter üzemanyagra van szükségünk egy évben;
- ezután már csak az aktuális üzemanyagárakkal számolva kell kalkulálnunk, hogy pontosan mennyibe is kerül ez nekünk.
Tehát egy kilométer költsége ~40,9 Ft, éves szinten pedig 818 400 Ft a benzinköltség, 682 Ft-os literárral számolva, a fenti példa alapján.
„Ársapkás” (480 Ft/liter) árral számolva: egy kilométer költsége 28,8 Ft, ez évente 576 000 Ft-os benzinköltséget jelent.
Egy elektromos jármű esetén ez valamivel komplikáltabb.
Ha nem megújuló energiaforrást használunk az otthoni töltéshez, megközelítőleg 70 Ft lesz egy kWh ára. Ha azt vesszük alapul, hogy egy km megtételéhez átlagosan 0,2 kWh-s fogyasztás adódik, akkor egy kilométer költsége mindössze 14 Ft. Ez évi 20 000 km-t számolva 280 000 Ft.
Otthoni napelemes megoldás mellett pedig egy kWh költsége még ennél is alacsonyabb.
És van még egy opció: tölthetjük az elektromos autót fizetős töltőkkel is, ~150 Ft/kWh. (De a gyorsan változó árak miatt érdemes az elektromos autók töltési árainak folyamatosan frissülő táblázatát figyelni.)
3. A gépjárműadó és cégautóadó
Amikor egy autó fenntartási költségeit mérlegeljük, bizony egyéb tételekkel is számolnunk kell. Ilyen például a gépjárműadó, ami esetében szintén nem mindegy, hogy elektromos vagy benzines autóról van szó.
Ennek mértékét az autó kora és teljesítménye határozza meg a hagyományos gépjárművek esetében. Az elektromos autók tulajdonosai azonban mentesülnek ennek megfizetése alól.
Ahogyan a cégautóadó mértéke is a teljesítménytől és a környezetvédelmi osztálytól függ.
163 LE felett ez 22 000 Ft. 2022. július 1. és december 31. között az extraadó miatt viszont 41 000 Ft-ra emelkedett. Ezen a ponton kérdéses lesz, hogy 2023. januártól meghosszabbítja-e a kormány az extraadót.
4. Zéró emisszió
Korábban már írtunk a zéró kibocsátásos autók témájában arról, hogy 2035-től nem lehet új, belső égésű motorral felszerelt autót értékesíteni az EU-ban.
És mivel napjainkban valóban egyre fontosabb a környezetvédelem, sokat számít, hogy az autónk nulla károsanyag-kibocsátással képes közlekedni. (Márpedig ez az elektromos autók esetében megvalósulhat.)
Ez pedig csökkentheti a CO2 és más káros, az üvegházhatást erősítő gázok levegőbeni koncetrációját.
5. Csendes vezetési élmény
Igaz, ez inkább nézőpont kérdése, mint konkrét előny, de az elektromos motor egyetlen zaja egy halk, zúgó hang. Ez pedig lényegesen komfortosabbá teheti az utazást.
Ennek persze megvannak a maga hátrányai is, ugyanis meghallani is nehezebb egy elektromos autót. Épp ezért van, hogy a gyártóknak kötelezően kell hanggenerátorokat szerelniük az e-autókba, hogy a gyalogosok nagyobb biztonsággal felfigyeljenek rájuk.
A hatótávolság-szorongás, avagy meddig gurulunk el egy elektromos autóval?
Az angol „Range Anxiety”-nek, vagyis hatótávolság-szorongásnak nevezi a jelenséget, amikor amiatt aggódunk, hogy az autónk nem képes egy töltéssel A-ból B-be vinni minket.
Ez a félelem azonban 2022-ben egyre kevésbé reális.
A Nissan Leaf e+ például 384 km megtételére képes, egy töltéssel. De még a testvére, a Nissan Leaf Acenta sem panaszkodhat a maga 270 km-es hajtótávjával.
Akár magán- akár céges autóról beszélünk, azt kell figyelembe venni, hogy európai felmérések szerint, egy átlag járműhasználó 40-50km-t megy naponta. Ezeket az igényeket pedig egy elektromos autó is tökéletesen kielégíti – még egy cégautó esetén is.
Nyugaton egyre népszerűbb az elektromos cégautó
Különösen a fiatal munkavállalók között igaz ez. Ők ugyanis egyre szívesebben választanak kibocsátásmentes járműveket céges autóként.
Ezt jól példázza a Deloitte Belgium esete, akik mintegy 140 elektromos Minit rendeltek tavaly a BMW-től. (Erről bővebb információk itt.)
Az elektromos autózás annyira fontos, hogy a Real Madrid futballcsapatát is ilyen autókkal szponzorálja a BMW.
És még számtalan cég követi ezt a trendet.
Megvenni drágább az elektromos autót
Ahogy a fentiek is mutatják, üzemeltetni kevésbé költséges az elektromos autókat, mint a hagyományos társaikat.
Megvenni azonban drágább.
Nehéz lenne egy általános igaz arányt mondani, hiszen számtalan szempont befolyásolja az autó árát, de összességében elmondható, hogy egy elektromos autó akár a hagyományos 1,5-2x-esébe is kerülhet.
Érdekesség azonban, hogy a prémium gyártók esetében már egyre közelítenek a különböző hajtásformák árai.
A vásárlási ár azonban a cégeket több szempontból is másként érinti. Egyrészt a vállalkozói hitelkonstrukciók miatt, másrészt a lízing- és bérlési lehetőségek miatt.
Mindenképpen érdemes tehát mérlegelni az elektromos autóflotta lehetőségeit is.
Konklúzió
A fentiek alapján jól látható, hogy megvásárolni drágább az elektromos autót, de hosszú távon akár jobb befektetés is lehet, mint a hagyományos. Különösen, ha a cég ezáltal be tudja építeni az imázsába a környezettudatosságot.
Nyugaton már egyre több cég dönt a zéró emissziós járművek mellett, és valószínűleg idővel hazánkban is ez lehet a trend.
Reméljük, sikerült segítenünk a döntését, ha épp azon gondolkodik, hogy elektromos autókra cseréli a céges flottát.
Esetleges kérdéseivel forduljon hozzánk bizalommal!
Leave A Comment