Diesel hiszti vs. kijózanító adatok

Ha valaki követi az autós szaksajtót vagy a médiát, akkor a hírek alapján azt a következtetést vonhatja le, hogy teli vagyunk, leszünk elektromos autóval és a dízeleknek vége. A számok nem ezt mutatják, nagyon nem ezt.

2018-12-05T20:49:04+00:00 2018. feb 21.|

Ha valaki követi az autós szaksajtót vagy a médiát, akkor a hírek alapján azt a következtetést vonhatja le, hogy teli vagyunk, leszünk elektromos autóval és a dízeleknek vége. A számok nem ezt mutatják, nagyon nem ezt.

Érdemes megnézni néhány statisztikai adatot, ami megmutatja, hogy az elektromos autózásnak mekkora utat kell megtennie, hogy tömegesen elterjedjen, a valódi gyors töltő hálózatról pedig nem is beszélve. Európa autóparkja 2011-ben 241302219 darabos volt, 2015-re ez a szám 252043348 egységre ugrott fel. Hatmillió feletti a teherautók, kamionok száma (6243377), amelyeknek a 95,5 százaléka gázolajjal működik. 724857 busz rótta az öreg kontinens útjait 2015-ben, ezeknek a nagy része szintén dízel üzemű.

Térjünk vissza a személyautókhoz, tavaly 15631687 darab autót értékesítettek az EU tagországokban és a NAFTA övezetben. Ebből 287270 darab volt az elektromos jármű, a tölthető hibrid 143974, a sima hibridekből pedig 460418 darab kelt el. Ezek a kategóriák szépen növekedtek 2017-ben, de érdemes az összes eladáshoz viszonyítani a számukat. A fenn maradt 14745025 darab jármű osztozott a megszokott benzin és dízel üzemen, mert minimális százalékot tesznek ki a gázos autók eladásai.

diesel2
*Forrás: http://www.acea.be/statistics/tag/category/passenger-car-fleet-by-fuel-type

A számok elég kijózanítóak, főleg ha a villanyautókat nézzük, amelyek ma és az elkövetkezendő években leginkább a városi közlekedést fogják zöldebbé tenni. Európa bejárása elég kevés modellel reális, ma inkább kalandnak fogható fel a sok tervezést és a töltés miatt kényszer pihenőket igénylő utazás. Miközben megy az áram spórolás a légkondiconáló és a fűtés használaton. A fél országot bejáró területi képviselők és hálózat menedzserek szolgálati autónak jó ideig nem a tisztán villanyautót fogják választani.

A VW botrány által elindult dízel gyűlölet hátterével nem érdemes foglalkozni, pl. miért bő egy évvel a vizsgálat után kaptak nagy nyilvánosságot az eredmények. A rossz hírről tehetnek még a zöld szervezetek által kreált újabb és újabb, később általában hamisnak mutatkozó “leleplezések”. A környezetvédelem témájában nem csak ez a furcsa, pl. ott a londoni dugódíj, aminek a bevezetése óta, a város levegője ugyan olyan maradt vagy romlott…

diesel1

*Forrás: http://www.acea.be/statistics/article/trends-in-fuel-type-of-new-cars-between-2015-and-2016-by-country

A másik furcsaság, hogy a Németországban leállított atomerőművek helyett, lignit és szén erőműveket állítanak be… (A rendkívül “környezetbarát”, külszíni bánya megnyitásának esett áldozatul pl. Michael Schumacher kerpeni gokart pályája is.) Ezen történések hátterében álló dolgokról, talán jobb ha nem is tudnunk, mert a háttérben zajló lobbi harcok, fekete propaganda kampányok miatt teljes fertő a terület.

Visszatérve a megfogható, megtapasztalható dolgokra, sokak zöld és gazdaságos helyváltoztatására még a dízelautó marad a legjobb megoldás. A célközönség azok, akik sokat autóznak autópályán, naponta sok száz kilométert kell megtenniük, vagy alkalmanként sokat utaznak.

Műszaki szempontból a mai turbós benzin motorok “felnőttek” a dízelekhez, náluk is megjelent a kettős-tömegű lendkerék, a turbófeltöltő, a közvetlen befecskendezésnek köszönhetően “népbetegséggé” vált a szelepek és a szívócső kokszosodása. Ennek tisztítására pedig új iparág jött létre, ahonnan nem nagyon lehet eljönni 100 ezer Ft alatti számlával. A nyáron bevezetésre kerülő új kipufogógáz mérési ciklusnak köszönhetően, a benzines turbómotorok is kapnak részecskeszűrőt. Szóval bonyolultságban már egy szinten találhatók a takarékosabb és tiszta dízelekkel.

A hibrideket városban nehéz megverni fogyasztásban, de közúton és autópályán fordul a kocka, mert – általában a fokozat-nélküli váltó (CVT) miatt – magasabb fordulaton pörög a motor. Így ezen a téren nem nagyon tudnak csodát tenni, ekkor a fogyasztásuk sem annyira jó és a hangról ne is beszéljünk. Autópálya és közúti használatban nehéz versenyezni a hengerűrtatalomtól függő 5, 6, 6,5 literes átlagot produkáló turbódízelekkel és az óriási nyomatékukkal. A lényeg, hogy vásárláskor érdemes a dízeleket is számításba venni, még jó ideig nem tudjuk nélkülözni őket.

Benedek Attila
autós szak-újságíró

*A statisztikai adatok forrása az ACEA, az Európai Autógyártók Szövetsége

Közös nevezője a felsorolt járgányoknak, hogy a könnyű súly, erős motor és a jó vezethetőség kombinációját nyújtják. A műfaj egyik nagy „öregje”, az angol Ariel, amely tizenhat év alatt gyártott le körülbelül ezerötszáz autót.