Autós etikett, avagy 11 írott vagy íratlan szabály, amit minden sofőrnek ismernie kellene

Mire használható a vészvillogó? Hogyan és miért jeleznek egymásnak a sofőrök? Mikor engedjek el másokat, és mikor nem érdemes lassítani? Ilyen és hasonló kérdések százai merülnek fel egy autóvezető fejében, a mindennapok során. Ebben a cikkben mindent összeszedtünk, amit az autós viselkedéskultúrával – másképpen autós etikettel – kapcsolatban tudni érdemes.

2019-12-03T19:36:36+00:00 2019. dec 03.|

Nem mindent találunk meg a KRESZ-ben

Tény, hogy a legtöbb autós etikettszabály megjelenik a KRESZ-ben – vagyis a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozásában. Joggal merül fel tehát a kérdés, hogy akkor mégis miért beszélünk róla?

A válasz egyszerű:

  1. Léteznek olyan (íratlan) szabályok is, amelyek nem foglaltatnak benne a KRESZ-ben;
  2. Az emberi memória sem csalhatatlan, így nem árt átismételni azokat az alapszabályokat, amelyekre a mindennapokban szükségünk lehet.

Sokan legyintenek és nem gondolják, hogy valóban égető beszélnünk ezekről, pedig a balesetek nagy része már az autós etikett betartásával is megelőzhető volna.

Ha visszaemlékszünk, már a KRESZ-tanfolyam során felhívták a figyelmünket az úgynevezett bizalmi elvre, melynek alkalmazása a biztonságos közlekedés alapfeltétele. A bizalmi elv értelmében ugyanis minden közlekedő ismeri és betartja a közlekedés szabályait. (Nem véletlen tehát, hogy lényegében végigkíséri az autós etikett szabályait is – legyenek azok akár írottak, akár íratlanok.

A bizalmi elv alapfeltétele pedig az, hogy mindannyian ismerjük és következetesen betartsuk az írott és íratlan szabályokat.

Ahogy a menzán, várjuk ki a sor végét

Mindannyian ültünk már hosszú perceket – a kevésbé szerencsések akár órákat is – dugóban. Az Pénzcentrum cikkéből kiderül, hogy egy átlagos budapesti autós évi mintegy 162 órát – azaz közel egy hetet – tölt dugóban ülve.

Ilyenkor érthető okokból ingerültebbek vagyunk, a felfokozott érzelmi állapot pedig a rossz döntések melegágya. Emlékeznünk kell azonban a bizalmi elvre, melynek alapján a többi közlekedőre való tekintettel kell autót vezetnünk, következésképpen el kell kerülnünk a másokat zavaró és veszélyeztető tevékenységeket, például a tolakodást.

A türelmesen és szabályosan várakozókkal szemben egyfelől illetlenség, másfelől a KRESZ szabályaival szembeni vétség, ha ilyen helyzetekben szabálytalanul tolakodunk – arról már nem is beszélve, ha véletlenül az autópálya leállósávját jutna eszünkbe előzésre használni. Hiszen az idő mindannyiunk számára értékes, és csak tovább pazaroljuk, ha az esetleges szabályszegésünk balesethez vezet.

A beengedés íratlan szabálya (gondoljunk az autóinkra egy cipzár fogaiként)

Az előzőekben leírtakhoz hasonló a helyzet a beengedéssel kapcsolatban is. Amikor valahol feltorlódik egy kocsisor, vagy akár csak egyetlen autó várakozik már hosszú percek óta (például azért, mert megszűnt a sávja), hogy folytathassa útját, előbb-utóbb valakinek be kell engednie őt.

Ezt nem csak az illem diktálja így. Az, hogy a sávunkba bekéredzkedőt beengedjük, a dinamikus közlekedést elősegítő szabálynak minősül. Hiszen ezáltal forgalmi torlódást előzünk meg.

De meddig legyünk türelmesek és engedékenyek, és mikor kedvezzenek nekünk mások?

A legtöbb vita ebből adódik, ennek megoldása pedig az úgynevezett cipzár-elv – vagy másnéven fésű-szabály –, amelynek lényege egyszerű: mindenki önként engedjen be maga elé egy, a megszűnő vagy beszűkülő sávból érkező autóst. 

A módszer ráadásul nemcsak udvarias, hanem sokkal hatékonyabb és biztonságosabb is – és ezt kutatások is bizonyítják.

Az elsőbbségről lemondás szabálya

Ez szintén egy olyan művelet, amelyről nemigen olvashatunk a KRESZ-tankönyvekben. Ez azért lehetséges, mert bár az évtizedekkel korábbi könyvekben még szerepelt ez a kifejezés, a mai könyvek és online tananyagok azonban már nem tartalmazzák ezt, a gyakorlatban azonban megmaradt.

A szabály kimondja, hogy az elsőbbséggel rendelkező autó vezetője lemondhat az elsőbbségéről. Ennek azonban feltételei vannak: a lemondás csak két sofőr között, félreérthetetlen jelzéssel (pl. lassítás, jelzés majd megállás) jöhet létre; a belső sávban egyenesen haladó elsőbbségről való lemondása, nem mentesíti a balra bekanyarodót, a külső sávon haladó részére történő elsőbbségmegadás alól; az elsőbbségről való lemondást nem lehet visszavonni.

Mire és mikor használható a vészvillogó – vagy épp mikor és mire nem?

A vészvillogó (elakadást jelző lámpa) használatával – és nem használatával – kapcsolatban számos tévhit él az autós közösség fejében. Nem teljesen egyértelmű ugyanis, hogy mikor kell vagy épp mikor tilos vészvillogót használnunk. És akkor a vészvillogóval adott jelzésekről még nem is beszéltünk.

Az egyik leggyakoribb tévhit, hogy a vészvillogót vontatáskor be kell kapcsolni. Pedig a KRESZ egyértelműen másképpen vélekedik erről: „57. § (8) A vontatott jármű féklámpáját és irányjelző berendezését – kivéve ha a járművet emelve vontatják –, működtetni kell, továbbá – éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – a vontatott járművet is ki kell világítani.”

És mivel vészvillogó használata közben nem tudunk indexelni, ez a tévhit meg is dőlt. De van még egy eset, amikor előszeretettel használjuk a vészvillogót, szabálytalanul.

A KRESZ szerint: “Az úttesten levõ elromlott jármûvet az elakadást jelzõ háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali elsõ és hátsó irányjelzõjének egyidejû mûködtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelzõ lámpával.”

Ismerős a kép, ahogyan egy parkolóhelyet nem találó autó hirtelen „lerobban” az úticélja közelében, és néhány percig akadályozza a forgalmat, amíg tulajdonosa végez a dolgával a környéken? Ez teljesen szabályellenes és másokat akadályozó, illetlen magatartás. Tartózkodjunk tőle.

A vészvillogó nem egy „szabad parkolás” kártya, hanem valódi vészhelyzet esetére tervezett jelzőberendezés, amelyet akkor használhatunk, ha járművünkkel forgalmas útszakasz közelében kell megállnunk – műszaki vagy egészségügyi okok miatt.

A vészvillogó alternatív használata továbbá megengedi, hogy megköszönjük a közlekedésben részt vevő társunknak, hogy beengedett a sávjába, vagy elnézést kérjünk, ha figyelmetlenségből megzavartuk a mögöttünk haladókat a nyugodt közlekedésben.

Hogyan és miért jeleznek egymásnak a sofőrök?

A közlekedésben részt vevők között akad néhány egyezményes jelzés, amelyeket jó, ha ismersz:

  • a fénykürt fel-lekapcsolása (villogtatás), valamint a mutatóujjal való körözés közúti ellenőrzést vagy traffipaxot jelent;
  • ha hosszan villantjuk fel a fénykürtöt, azt jelezzük, hogy a szembejövő (vagy előttünk közlekedő) valamiféle műszaki problémával küzd (például nem ég valamelyik lámpája);
  • ha jobbra tartva jobbra indexelünk – úgy, hogy közben nem tudunk ebbe az irányba kanyarodni –, azt jelezzük a mögöttünk haladónak, hogy nyugodtan megelőzhet minket, szemből nem jön semmi, ő pedig segíti a manőver végrehajtását;
  • valamint, ahogy azt már a fentiekben is írtuk, a vészvillogó rövid használatával elnézést kérhetünk, vagy megköszönhetjük a másik udvariasságát.

A belső sáv használatának etikettje

A KRESZ szabályai kimondják, hogy párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobb szélső forgalmi sávban kell közlekednünk, és csak előzés, kanyarodás vagy megfordulás során hajthatunk rá más forgalmi sávra. (A manővert követően természetesen vissza kell térnünk a külső forgalmi sávba.)

A művelet egyszerű: folyamatosan a külső sávban haladunk, majd amikor utolérünk valakit, a mellettünk lévő (belső) sávban megkezdhetjük az előzést – feltéve, hogy az említett sáv szabad –, majd miután végeztünk, visszatérünk a külső sávba.

Ezt jobbra tartásnak hívjuk. Betartása nemcsak az autós etikett szempontjából fontos, hanem azért is, mert be nem tartása a KRESZ szabályai elleni vétség.

Ködben csak a ködlámpát használjuk – és a távolsági fényszóróval is óvatosan bánjunk


A ködlámpák bekapcsolása által okozott extra fény elvonhatja a szembejövő autósok figyelmét. Nem is beszélve a magasabban elhelyezkedő utastérrel rendelkező teherautókról vagy terepjárókról, ezek ugyanis még zavaróbb szögben vakítanak. 

Éppen ezért a ködlámpákat csak ködös időjárási körülmények között használjuk. Ilyenkor ugyanis a talajhoz közelebb eső alacsony fények jelentősen javítják a gépkocsivezető számára az út láthatóságát.

Hasonló szabályok érvényesek a távolsági – köznyelvben sokszor országúti – fényszóróra. Ha a távolban feltűnik egy szembe közlekedő jármű, vagy valaki mögé érünk, kapcsoljuk le az országútit, hogy ne vakítsuk el – se szemből, se hátulról.

Sokan nem tudják, hogy hídon áthaladva is tilos fényszórót használni, ha azok a hajózást veszélyeztető vagy zavaró vakítást okozhatnak. (Bár belátjuk, ilyen forgalmi szituáció ritkán fordulhat elő, de nem árt erre is felkészülni.)

,

Bár ennek magától értetődőnek kéne lennie, sajnos mégsem az. A gyalogátkelőhelynél (másképpen zebránál) várakozó, vagy oda éppen megérkező gyalogosnak elsőbbsége van velünk szemben – kivéve, ha a forgalmat nem lámpa irányítja a gyalogosok számára is. Az elsőbbség megtagadása ugyanis a legrosszabb esetben akár emberéletet is követelhet. Adjuk meg az elsőbbséget a gyalogosok számára.

Köszönjük meg, amit meg kell

Ha velünk szemben valaki udvariasan, előzékenyen járt el, ne mulasszuk el megköszönni a gesztusát. Ezt a fentiekben már részletezett módon – vészvillogó felvillantásával –, illetve a jobb kéz néhány másodpercig tartó felmutatásával is megtehetjük. (Mindkét megoldás nemzetközileg elismert módszer.)

Ültetési etikett az autóban

Nemcsak a közlekedés biztonsága, hanem saját megítélésünk is múlhat az autós etikett ismeretén. Sokan nem is tudják, de még az ültetésnek is megvannak a maga szabályai. Ez a magánéletben is jól jöhet, de egy üzleti találkozó esetén konkrétan szerződések sorsa múlhat azon, hogy ismerjük-e az autós ültetés szabályait.

Abban az esetben, ha az autót hivatásos sofőr vezeti – vagy épp egy fontos üzleti partnerünk elé küldjük ki munkatársunkat, asszisztensünket –, az első számú kitüntetett hely a jobb oldali hátsó ülés, a második a bal oldali hátsó ülés, a harmadik pedig a gépkocsivezető melletti – köznyelven „anyósülés” – lesz.

Változik azonban a helyzet, amennyiben az autót a vendéglátó, a házigazda vezeti. Ekkor ugyanis a mellette lévő hely élvez kiemelt szerepet, a hátsó ülések egymáshoz viszonyított sorrendje pedig nem változik az előzőhöz képest.

Arra kell tehát törekednünk, hogy a kiemelt személy zavartalanul társaloghasson vendéglátójával, mellette foglaljon helyet, illetve a jármű megállását követően azonnal a biztonságos járdára léphessen ki.

Érdemes továbbá megjegyezni, hogy minden esetben a gépkocsivezető száll ki utoljára a járműből, és ő száll be először az autóba.

A vezetés közbeni mobilozás az új ittas vezetés

Pontos magyar adatunk nincs, de az amerikai statisztikák arra engednek következtetni, hogy az évi 2,5 millió embert érintő közlekedési balesetek több mint felében (64%) mobiltelefonálás is közrejátszik.

Érdekes tény, hogy az autóbalesetek alkalmával az ütközések mintegy 3 másodpercen belül következnek be. Ehhez képest megközelítőleg 5 másodpercig vezetünk vakon, amíg egy SMS-t vagy Messenger-üzenetet elolvasunk – és akkor még nem is válaszoltunk rá.

Ha azt vesszük alapul, hogy átlagosan 50 km/h-val haladunk, akkor majdnem 14 métert teszünk meg másodpercenként, tehát 5 másodperc alatt mintegy 70 métert haladunk. Ez a Szabadság híd ⅕ része.

Szóval hiába nem elég egyértelműek a vezetés közbeni telefonálásra vonatkozó szabályok, inkább némítsuk le a készüléket, amíg a volán mögött ülünk.

 

Ezek voltak tehát az autós etikett legfontosabb szabályai. Betartásuk nemcsak a lelki békénket szolgálják, hanem a nyugodt és biztonságos közlekedést is. Érdemes tehát egyrészről betartani őket, másrészről pedig másokkal is megismertetni ezeket. (Utóbbit a cikk Facebookon való megosztásával is megtehetjük, de lehetőleg ne vezetés közben.)

 

A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket