A négykerekűeknek van egy fajtája, amely csak szerelési gyakorlattal rendelkező tulajdonosoknak ajánlott. A dobozban megvásárolható járgányok itthon nagyon ritkák, nem véletlenül.
A legrosszabb résszel indítunk: Magyarországon különösen nehéz rendszámot kapni egyedi autóra, úgy hogy aki nagyobbacska átalakításon töri a fejét vagy dobozból összerakható autót szeretne használni legálisan, az készüljön fel a küzdelemre. A hivatalos szervek részéről érthető a szigorúság, mert épp elég fűrésszel levágott „sportrugót” és barkács megoldást láttak, de azért a rugalmatlanságnak is van határa.
Két fő csoportot lehet megkülönböztetni az angolul kit carnak hívott jármű osztályban. Az egyikhez szükséges a donor autó, ez egy olyan autó, aminek csak a külső elemek nélküli, szerkezeti részeit használják.
A másik fajtát, a dobozban a ház elé dobozban érkező rendezett alkatrész halmot jelenti, amihez az esetek nagy részében a tulajdonos szerzi be a motort és a sebességváltót. A beszerzés a tengerentúlon a legegyszerűbb: ott az autógyárak készítenek dobozos motorokat (crate), amelyek az esetek nagy részében el vannak látva elektronikával és csak be kell szerelni az autóba. A gyakorlat inkább az, hogy törött vagy bontott autóból érkezik a motor/váltó párosa.
A legismertebb és legnépszerűbb dobozos gép a Lotus Super 7 nevén emlegetett kétüléses, amelynek a gyártási jogai 1973 óta a Caterham kezében vannak.
A másik sláger a Carrol Shelby által megálmodott, eredetileg angol–amerikai együttműködés alapján született AC Cobra. Mindkét nyitott jármű az alacsony tömeg, erős motor és puritán felszereltség hármasával hódít.
Hogy milyen „ruhát” ölt a kit car, annak csak a fantázia szabhat határt. Külön ligát képviselnek a saját formatervezésű járgányok (custom car), ahol akadnak esztétikus darabok is, de a többség a szörnyű kategóriába sorolható.
A másik nagy kasztot az ismert autók másolatai jelentik, ahol kisteherautóra épülő minikamion is vásárolható. Ezen felül a frissebb Lamborghini, Porsche modellektől kezdve, a Hummerig sok minden kapható. Elérhetők az 1920-as, 1930-as évek, ma megfizethetetlen veterán szépségeinek a kópiái, például a Mercedes S/SS/SSK szériái.
Az árak változók, három-négy ezer dollárért egész szép példányok érhetők el, amihez még hozzá jön a donor autó ára. Hazai pályán kis kutakodás után hozzáférhetők ezek az átépítő készletek, autó-hirdetésekben is felbukkannak az eredetivel összetéveszthető sportautók.
A másolást a gyárak nem nézik jó szemmel, mivel a külső a saját szellemi termékük, ezért a hatóságokkal gyakran bezúzatják a lefoglalt másolatokat.
A legnépszerűbb donor autó a Volkswagen Bogár, erre a farmotoros alapra a homokfutótól kezdve, a különböző Porschékig számtalan autó épült.
Az összeépítést segíti, hogy az alkatrészek, a gondosan bezacskózott csavarok mellé DVD-t és útmutatókat is tesznek. A munka hossza a tapasztalt szakértő szerint, 100 órától egészen 1500 óráig is eltarthat.
A legizgalmasabb rész a forgalomba helyezés, aminek folyamata országonként különböző. Itthon érdekes kalandokban lehet része annak, aki az adminisztrációs rendszeren keresztülviszi a járművének a rendszámosítását. A munka legnehezebb részéről, a Magyar Kit Car Klub Egyesületnél érdemes tájékozódni.
Benedek Attila
autós szak-újságíró
Leave A Comment