Autó árak 2022: Ennyit nőttek az új és használt autók árai

2021 végére az új autók több, mint 8 százalékkal, míg a használt autók akár 20-25 százalékkal is drágultak a koronavírus járvány és az azt kísérő események hatására. A járvány óta eltelt időszakot vizsgálva pedig ennek a duplája. A cikkben részletesen körbejárjuk és megvizsgáljuk az elszabadult árak okait.

2022-02-16T14:31:14+00:00 2022. febr 16.|

Hogyan változtak az új autók árai 2022-ben? 

A KSH friss adatai szerint az új autók ára egy év alatt 8,1 százalékkal emelkedett.  Azonban még így is összesen 121 920 új személyautót regisztráltak a magyar piacon 2021-ben. (Ha a teherautókat is számításba vesszük, a szám 144 901.)

De nem csupán az árak emelkedtek.

A gyártásból rendelt autók szállítási ideje is sok esetben a duplájára nőtt. A korábbi 3-5 hónapos átfutási idő most akár 8-12 hónap is lehet, sőt egyes modelleknél még meg is haladhatja ezt.

Mi az oka az őrületes áremelkedésének?

A lassan már két éve tartó nyomasztó ütemű áremelkedésért egyszerre több tényező is felelős.

A globálisan ható koronavírus járvány és az ebből fakadó gazdasági hatások mellett, még természeti csapások is nehezítik a jó áron új autóra vágyó vásárlók dolgát.

Az elmúlt két év távlatában, az új autók árának növekedése, összesen átlagosan 15-25 százalék közé tehető.

Nézzük meg pontosan az okokat alább, mert a helyzet sokkal összetettebb, mint elsőre gondolnánk.

Az árfolyamproblémák

A gyenge forint 2021-ben továbbra is nagyon komoly gondokat okozott az autóértékesítés területén, további jelentős áremeléseket hozva.

Az új autóknál, egyes márkák esetében, még a 10 százalékot is meghaladó mértékű volt a növekedés, ha csak az árfolyamváltozás miatti emelkedés vizsgáljuk.

Károsanyag-kibocsátási szabályozás

A CO2 büntetés a gyártókra úgy hatott vissza, hogy az egyes kategóriákban árakat is emeltek, nem csak a kínálatot szűkítették le.

Gyakorlatilag beárazták a büntetést, mivel voltak olyan autóipari gyártók, akik nem tudták elkerülni az uniós bírságot.

Autók kipofogójából áradó füst.

(a kép forrása: https://assets.unenvironment.org/)

Nyersanyaghiány és az árak növekedése

Sajnos jelenleg még továbbra is több mint húsz féle, az autógyártáshoz nélkülözhetetlen nyersanyag esetében bizonytalan a folyamatos ellátottság.

Az autóipar komoly nyersanyaghiánnyal néz szembe. Acél, grafit, lítium, kobalt és még folytathatnánk a sort.

Az egész ipart megfojtja a hiány.

A nyersanyagok elérhetetlensége pedig a zöldautók piacára is nagy hatással van.

A folyamatosan növekvő kereslet fényében, a jelenleg ismert kobalt készletek csupán 11 évre elegendőek.

Azaz nincsen annyi nyersanyagunk, amennyire szükségünk lenne.

Az e-autók akkumulátor gyártása szempontjából elengedhetetlen kobalt mellett a grafit és a lítium esetében is további ellátási gondokkal küszködik az ipar. 

De az irídium, a nikkel és a platina, amely a hidrogén termeléshez szükséges, szintén nehezebben szerezhetőek be. 

Sajnos több ásványi anyag és ritkafém is csak néhány, Európán kívüli országban lelhető fel. 

Mindeközben Kína és a további feltörekvő országok ütemes növekedése szintén hatalmas nyersanyag készleteket igényel, így az általuk támasztott keresletnek köszönhetően tovább nő a verseny.

Chiphiány

Aki autó vásárláson gondolkodott az utóbbi időben, biztosan találkozott a chiphiány kifejezéssel, amely nem csak az új, de a használt autók piacán is érzékelteti a hatását. 

Ha bővebben olvasna a chiphiány globális okairól és következményeiről, egy korábbi cikkünkben részletesen körbejártuk a problémát.

A koronavírus járvány és az otthoni munkavégzés miatt megnőtt a kereslet a szórakoztató elektronikai és számítástechnikai cikkek iránt, amelyek gyártásához szintén sok chip szükséges.

Ezzel párhuzamosan pedig visszaestek az autógyárak megrendelései.

Nem meglepő lépés, hogy a chip-gyártók azonnal átálltak másféle gyártásra.

Chipek és autó.

Mire az autóipar ismét lendületre kapott, a gyárak nem jutottak elég alkatrészhez, ugyanis az ázsiai chip-gyártók kapacitásai teljesen le voltak kötve.

Ezen felül a természeti erők sem kímélték a félvezetőkkel foglalkozó üzemeket. Hóviharok és tűz nehezítették tovább a világ chip ellátását. 

Ez a hiányállapot pedig még a legnagyobb autógyártókat is megviselte.

A Volkswagentől a Toyotáig csökkentettek a gyártási kapacitáson. A gyárakban leállásokat rendeltek el a világ számos pontján, így sajnos Magyarországon is.

A használtautó-piac árai

A magyarországi autópiacon, a járvány hatására és az új autók magas árainak következtében, megnőtt a használtautók iránt a kereslet.

Ezzel párhuzamosan (a cikk publikálásának pillanatában) csak az elmúlt egy évben az átlagárak is 20-25 százalékot nőttek. Ez az elmúlt két év távlatában csaknem 2 millió forintos drágulást jelent.

De nem csupán a rettentő magas áron elérhető új autók felelősek a használt piaci árak növekedéséért.

Lássuk a további okokat.

Autókereskedésben sorban álló használt autók.

(a kép forrása: https://i.ndtvimg.com/)

Import használtautók

A kereskedők vagy a vásárlók, akik nyugatról hozzák be a kocsikat, csak öregebb modelleket kapnak ugyanannyi pénzéért, a szállítás ára pedig, szintén a gyenge forintnak köszönhetően, az egekbe emelkedett.

A külföldről behozott használt autók ára már 2021-ben átlagosan 24 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban.

Ezen felül az import használt kocsik ára folyamatosan húzza magával a belföldiekét is. 

Az autóipar nehézségei

Ahogyan láthattuk számtalan nehézséggel kell szembenéznie jelenleg az autóiparnak. 

Nyersanyaghiány, chiphiány, leállások, biztonsági és környezetvédelmi előírások. Ezek pedig mind-mind termelési nehézségeket és áremelkedéseket vonnak maga után. 

Hogyan hat ez a használtautók árára?

Ha nincsen elég új autó a piacon, akkor a vérkeringésbe sem tud kellő számú használt jármű bekerülni, ami szintén felnyomja az árakat.

Vásárlás helyett tartós bérlet!

Az árak változását látva az új és a használtautók piacán, érdemes tartós bérletben és lízingben gondolkodni. 

Hogy miért? 

Mutatjuk az előnyöket:

  • A havi bérleti díj költségként elszámolható, áfa tartalma útnyilvántartás nélkül akár 50 %-ban is visszaigényelhető. 
  • Az autót akár induló költség nélkül használatba veheti a bérlő, a pénzét nem kell tárgyi eszközben tartania (ehelyett a vállalkozása növekedésre, fejlesztésre fordíthatja), a beszerzési ár ÁFÁ-ja pedig szintén megtakarítható.
  • A Nelson Flotta vásárlási volumenének köszönhetően komoly kedvezményeket ér el beszállítóknál. Ezeket a kedvezményeket pedig a bérlők is élvezhetik. A bérleti díjképzés alapja minden esetben a kedvezményes nettó vételár.
  • Az autókkal kapcsolatos tennivalók alól a bérlő mentesül, míg a kiszervezés összes előnye jelentkezik vállalkozásánál.

Autóvásárlás utáni kulcsátadás

(a kép forrása: https://www.rlcfms.com/)

 

  • A cég és a biztosító társaságok közötti szerződések révén, a piacon elérhető egyik legkedvezőbb díjtételt tudja kalkulálni az autóbiztosítások kapcsán az ügyfeleknek.
  • A gépjárművet terhelő adóval, közterhekkel kapcsolatos ügyintézést a bérbeadó cég végzi el.
  • Ha változnak az igények, könnyedén lecserélhető az addig bérelt autó egy másik típusra.
  • A szerződés teljes futamideje alatt a gyári előírásoknak megfelelő karbantartásokat, illetve az előre nem tervezhető javításokat is elvégzi a cég 

Összességében a tartós bérlet valóban nagyszerű választás lehet, főképp a jelenlegi forint árfolyam és a megnövekedett árak fényében. 

Ha még hezitál vagy további kérdései lennének a konstrukcióval kapcsolatban, keressen bennünket bátran!

A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatkezelési tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket