A szükséges extrák (mi legyen az autóban és mi nem?)

Nem mindenki van tisztában azzal, milyen alapfelszereltséggel árulják az autóikat az egyes gyártók, és mik számítanak extrának. Különösen igaz ez új autótulajdonosok esetében. Ebben a cikkben átvesszük, melyek a leghasznosabb extrák, és arról is beszélünk, melyek azok, amelyeket nem ajánlunk.

2020-07-08T11:23:08+00:00 2020. Júl 08.|

Egyáltalán mi számít extra felszereltségnek egy autóban?

Az elmúlt 134 évben hatalmasat fejlődött az autóipar. Persze, ez elsőre nem tűnik akkora meglepetésnek, de ha azt vesszük alapul, hogy Karl Benz háromkerekű, 0,9 lóerős, négyütemű Otto-motorral hajtott járművétől mára eljutottunk az önvezető Teslákig, talán érezhetjük a különbséget.

(Ugye, mekkora különbség van az önjárású és az önvezető között?)

Nem kell azonban ilyen messze távlatokból vizsgálni az egyes modelleket. Ha a példa kedvéért összehasonlítunk egy 1990-es években gyártott Skoda Fabiát egy mai modellel, szembetűnő különbség, hogy amíg előbbiben a CD-s magnó vagy éppen az elektromos ablakemelő is extra volt, utóbbiban ezek már alapfelszereltségnek számítanak.

Sőt, régen a szervó sem volt kötelező, ma már aligha gyártanak kocsikat nélküle.

Azt talán a legtöbben már tudják, hogy az olyan – korábban extrának számító – kiegészítők, mint a menetstabilizáló, a blokkolásgátló, a légzsák, a keréknyomás-szenzor, vagy épp a nappali menetjelző fény, már kötelező alapfelszerelésnek minősülnek minden új autón.

Ezzel az apró kitekintéssel csak arra akartunk utalni, hogy gyakorlatilag évről évre változik, mi számít extra felszereltségnek egy autóban. Nincs tehát egyszerű dolgunk, amikor ezt a kérdést próbáljuk megválaszolni.

Segíti azonban az eligazodást, ha kategorizáljuk ezeket a plusz felszereltségeket, majd ezek alapján próbáljuk meg listába szedni őket. A extrák 4 típusa:

  • kényelmi extrák;
  • vezetéstámogató rendszerek;
  • biztonsági kiegészítők;
  • és manapság egyre népszerűbbek az úgynevezett infotainmentek (pl. navigáció, kihangosítás és különböző szórakoztató eszközök.

De ne higgyük, hogy ezzel meg is úsztuk a kérdést.

Az ugyanis, hogy az ezen kategóriákon belüli felszereltségek közül mi számít extrának, és mi az alapfelszereltség, a gyártón is múlik – sőt, ezen belül még a gyártók eltérő modelljei között is számíthatunk némi eltérésre.

Beszéljünk a kényelmi extrákról

Persze, tudjuk, papíron nem ezek a legfontosabbak, de vásárlói döntés tekintetében bizony igen sokat nyomnak a latba. (Sőt, egy marketinges nagy valószínűséggel azt mondaná, hogy a kényelmi extrák miatt vesszük meg az autót, de szükségünk van a biztonsági és vezetéssegítő kiegészítőkre is, hogy racionalizálhassuk velük a nagy részben érzelmi alapon hozott döntésünket.)

Sokak kedvence a tempomat. Ezzel az extrával egyetlen gombnyomásunkba kerül, és rögzíthetjük az autó pillanatnyi sebességét – anélkül, hogy a lábunkat folyamatosan a gázon tartanánk. Ezáltal egyenletes tempóban haladhatunk – például autópályán –, és a gerincünket is kíméljük. (Bár ez a kategória már nem egyértelműen csak kényelmi funkció, hiszen vezetéssegítő hatása is van.)

Fontos azonban megjegyeznünk, hogy sok autóban már szériatartozék a tempomat, feláras lehet viszont az adaptív tempomat. 

Hogy mi a különbség a kettő között?

Utóbbi nemcsak a sebességet tartja, hanem a biztonságos távolságot is az előttünk haladó autótól. Tehát lényegében a tempomat egy továbbfejlesztett változata.

Rengetegen használják manapság az autójukban az okostelefonjaikat. (Na nem vezetés közbeni telefonálásra vagy chatelésre buzdítjuk az olvasókat, de a navigációs applikációk vagy épp a kihangosítás hasznos funkciók lehetnek.) Nekik sokáig különböző autós töltőket kellett vásárolniuk, ha nem akarták, hogy a lemerülő telefonakkumulátor keresztbehúzza a számításaikat. Ennek azonban vége, ma már ugyanis vezeték nélküli telefontöltőt is kérhetünk extraként az autónkba.

De kényelmi extrának számítanak továbbá az olyan kiegészítők is, mint a bőrkárpit, amely inkább stílusossága és a textilnél könnyebb tisztíthatósága miatt örvend népszerűségnek. Az ülés- és kormányfűtésnek leginkább télen vesszük hasznát, az ülésszellőztetés funkciót pedig nyáron fogja imádni, amikor végre nem úgy száll ki az autóból, hogy a háta odatapad a kárpithoz.

A tetőablakok érzésre megnövelik és világosabbá is teszik az autó utasterét, a panorámatető pedig – lévén sokkal nagyobb területen fedi üveggel az autó tetőrészét – még inkább. A beépített navigációs berendezés pedig kiválthatja az ebből a célból történő okostelefon-használatot. Emelett úgy gondoljuk, hogy a Bluetooth ma már kihagyhatatlan extra egy autóból, hiszen ezen keresztül egyszerűbb bármilyen eszközt csatlakoztatni az autóhoz (pl. zenelejátszó), vagy akár kihangosítani a beérkező hívásainkat.

Vezetéstámogató rendszerek

Sok ember számára jelent kellemetlen perceket a parkolás. És itt nemcsak a manőverre gondolunk, hanem arra is, hogy bizonyos helyzetekben tényleg nem egyszerű azonnal kiszúrni, melyik helyre férünk be. (Különös problémát jelenthet ez a városi SUV-sofőrök körében.) Pont az ilyen helyzetekre találták ki a 360 fokos kamerarendszert. Ez lényegében képes valós időben egy felülnézeti képet alkotni az általa látottak alapján, ezzel segítve a parkolást.

Hasonló elven működik egyébként a tolatókamera is, amely a 360 fokos kamerarendszerrel ellentétben kizárólag az autó mögötti részről közvetít képet egy fedélzeti kamerán. (Mindkét berendezés hangjelzéssel is segíti a parkolást és a tolatást.) Sőt, ma már front- és oldalkamerák beszerelésére is van lehetőség.

Azok számára pedig, akiknek mindig is nyűg volt a parkolás, jó hírünk van: bizonyos autókba már parkolóasszisztenst is kérhetünk, amely miután bekapcsoljuk, képes felmérni, hogy az autó befér-e az adott helyre, majd el is végzi helyettünk a parkolási manővert.

És van még egy mumus, amit bár mindannyian gyakoroltunk, amikor vezetési leckéket vettünk, mégsem megy mindenkinek zökkenőmentesen.

Bizony, az emelkedőn való elindulásra gondolunk – és ha már itt tartunk, a lejtőn való megállás sem mindig egyszerű. Az ilyen helyzetekben nyújtanak segítséget az úgynevezett elindulást segítő rendszerek, amelyek segítenek rögzíteni a járművet, így azok ilyen helyzetekben sem gurulnak el.

Biztonsági extrák egy autóban

Szerintünk az egyik leghasznosabb biztonsági kiegészítő a holttérfigyelő, valamint a sávelhagyást figyelő, illetve a sávtartó asszisztens – előbbi jelez, ha elhagyjuk a sávot, de nem kormányoz, utóbbi kormányoz is ilyen helyzetekben. Ha úgy érzi, hogy itt is van átjárás a vezetéssegítő és a biztonsági funkciók között, nem téved, mi azonban mégis utóbbiak közé soroljuk, mert konkrét balesetek képes megelőzni egy-egy ilyen berendezés. Kiszűri ugyanis a holttérben tartózkodó gyalogosokat és/vagy járműveket, amely sávváltás közben hatalmas segítség.

Jobban megéri az extrákkal felszerelt drágább autó?

Az egyik oldalról tény, hogy vásárlásnál, bérlésnél vagy lízingnél mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk, ha a fent részletezett extrák közül mindent be szeretnénk építeni az autóba.

Ugyanakkor azt is érdemes mérlegelni, hogy az extrákkal felszerelt autók maradványértéke is magasabb.

Várjunk csak, egyáltalán mi az a maradványérték?

A maradványérték lényegében az az összeg, amiért egy autót a használat után még eladhatunk. Ráadásul minél magasabb a maradványérték, annál kedvezőbb lehet például a tartós bérlet havidíja is. Ha tehát később magasabb összeget akarunk kérni használtautónkért, érdemes megfontolni, hogy néhány esszenciális extrát beszereltessünk a vásárláskor.

Vannak továbbá olyan márkák, ahol nem egyesével választjuk ki az extrákat, hanem előre összeállított csomagok közül tudunk választani – előre kalkulált csomagárakkal. Ilyenek például a Mazda, a Toyota, a Lexus és a Kia egyes autói. 

Ez abból a szempontból roppant előnyös, hogy nem kell hosszú órákat azzal töltenünk, hogy összeállítsuk az autóba építendő extrákat. A gyártó szempontjából pedig ezáltal valamelyest gyorsabban kiszolgálható az ügyfél, hiszen a szállítási idő ezzel csökkenthető. Ráadásul a kereskedőnek sem kell attól tartania, hogy olyan extrával felszerelt járművek maradnak a nyakán, amelyet végül senki nem akar elvinni.

Mit ajánlunk mi – a fentieken kívül?

Egy kis túlzással talán azt is állíthatnánk, hogy a David Hasselhoff által megelevenített Michael Knight Kit nevű autója ma már bármikor szembe jöhet velünk az utcán. Ha azonban nem szeretnénk ilyen túlzásokba esni, akkor is egyértelmű, hogy az autóipar jelentősen átalakult.

Napjainkban ugyanis olyan szoftver- és hardverfelszereltséggel rendelkezik egy autó, amilyenről korábban nem is álmodtunk. Ezeket a rendszereket nevezzük infotainment rendszereknek, és olyan kiegészítők tartoznak ide, mint:

  • beépített navigációs rendszer,
  • bluetooth és USB-csatlakozási portok,
  • autóba szerelt számítógépek (carputer),
  • WiFi.

Ezek egy részéről a fentiekben már beszéltünk. Van viszont néhány javasolt kényelmi és funkcionális extra, amiről még nem esett szó.

Ilyen például az Apple CarPlay rendszer, amely gyakorlatilag okosautóvá teszi a kocsinkat. A kiegészítő segítségével ugyanis gyakorlatilag összeköthetjük az autónkkal az iPhone-unkat, így kihangosított hívást indíthatunk a vezérlőről, navigációt állíthatunk be, vagy lejátszhatjuk az Apple Musicon a kedvenc zenéinket.

 

Nemcsak az Apple-tulajdonosok örülhetnek, ugyanis az Android Auto a Google operációs rendszerét futtató felhasználók számára is hasonló lehetőségeket kínál.

 

Érdemes továbbá elgondolkodni a kulcsnélküli ajtónyitás és motorindítás funkciókon is. Azok számára ugyanis, akik mindig el tudják keverni a kulcsukat egy másik zsebbe, esetleg a táska eldugottabb szegleteibe, tényleg áldás az a megoldás, amely során csak a kilincshez kell érni, az autó pedig, érzékelve, hogy a kulcs a közelben van, automatikusan kinyílik. Az utazás végeztével pedig, kiszállva a kocsiból, csak a kilincsre helyezett gombot kell megnyomni, hogy reteszeljük a zárakat. Arról a helyzetről már nem is beszélve, amikor a bevásárlás során megrakott csomagokkal a kezünkben próbáljuk kinyitni a csomagtartót — az automatikus nyitás funkció ugyanis bizonyos modellek esetében a csomagtartó ajtajára is érvényesek.

 

Azt pedig talán már nem is kell külön ecsetelnünk, hogy a fent részletezett helyzetben mennyire kényelmes a motort egyetlen a műszerfalra szerelt gombbal indítani és leállítani.

Szintén ígéretes fejlesztés az intelligens — vagy másként — adaptív led funkció is. Ez ugyanis érzékelve a forgalmi helyzeteket és a környezet fényerejét, automatikusan alkalmazkodik. Például tompított fényszóróra vált, ha szembe jövő autót érzékel. 

És végül, de nem utolsó sorban: az automata váltó.

Ennek az extrának korábban nem volt a legjobb a megítélése, és manapság is hallani még lekicsinylő véleményeket, viszont tagadhatatlan, hogy az elmúlt években hatalmas fejlődést mutatott be ez a kiegészítő.

Ez abszolút kényelmi funkció, amely már a legtöbb hibrid, plug-in hibrid és teljesen automata váltós autókban szériatartozék. Korábban az ilyen váltó (súlyának köszönhetően) még magasabb fogyasztást jelentett, a mai modern technológiának köszönhetően azonban ez már megoldódott. Nemcsak azoknak ajánljuk, akik nem szeretnének lefulladni egy hirtelen indulást követően, hanem azoknak is, akik egyszerűen csak kényelmesebb vezetési élményre vágynak.

Reméljük, hasznos volt a cikk, és ezek alapján már Ön is könnyebben el tud igazodni az extrák kínálatát tekintve. Kíváncsiak vagyunk továbbá, hogy Önnek mi a véleménye a különböző kényelmi és funkcionális extrákról, ezért megköszönjük, ha megírja kommentben.

 

 

A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatkezelési tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket