A globális chiphiány hatása az autóiparban

A globális chiphiány az autóiparban is kifejtette negatív hatását. Növekedő várakozási idők és autóárak. De mi áll az egész hátterében? És mire érdemes figyelnünk, ha autót szeretnénk?

2021-11-10T13:47:08+00:00 2021. nov 10.|

Sajnos a globális chiphiány miatt manapság könnyen előfordulhat, hogy egy-egy autóra akár háromszor vagy négyszer hosszabb ideig is várnunk kell a rendelést követően. Cikkünkben megvizsgáljuk, hogy mit is jelent ez pontosan és milyen a kilátásaink vannak, ha új autó beszerzése előtt állunk. Megéri várni vagy vásároljunk mielőbb?

Hol találunk félvezetőket az autókban?

Napjainkban a korszerű járművek fedélzetén több száz chip, azaz félvezető található. A motorteljesítmény szabályozásától, a biztonsági berendezéseken át egészen a fedélzeti computer működtetéséig számtalan fontos szerepet töltenek be. 

Átlagosan 50 darab vezérlő elektronikát találunk ma egy autóban és ezekben egyenként annyi chip kap helyet, mint mondjuk egy egész mobiltelefonban. 

Egy átlagos belső égésű autó így akár 200 darab egyedi chipet is használhat, míg a hibrid és az elektromos autóknál ez 3500 darab chip is lehet. 

A chipek megsokszorozódásban természetesen nagy szerepet játszott a kényelmi mellett a biztonsági extrák megszaporodása is az autókban. A tábla leolvasó vagy a vészfékező, a holttér-figyelő rendszer mind-mind chipeket alkalmaznak.

Mi a chiphiány oka?

Sajnos egyre több helyen találkozhatunk az elmúlt időszakban a chiphiány kifejezéssel, ami nem csak az új, hanem közvetve a használt autók piacán is érezteti hatását. 

De hogyan is alakult ki ez a nem csak a vásárlókat, hanem a legnagyobb autógyártókat és több ezer alkalmazottjukat is érintő állapot? 

A válasz összetettebb, mint elsőre gondolnánk.

A koronavírus járvány

A chipgyártó vállalatok egy része, a koronavírus-válság miatt bekövetkezett autóipari leállások és ezzel egy a telefonok, játékkonzolok, laptopok iránti kereslet fellendülése miatt, átállt a szórakoztató elektronikai alkatrészek gyártására.

Amikor egy másfél évvel ezelőtt ugyanis világszinten berobbant a pandémia és beköszöntött a “home office” korszaka, az emberek egy része hirtelen ráébredt arra, hogy nem tudja megfelelő hatékonysággal végezni a munkáját az otthoni, alacsonyabb teljesítményű számítógépén. Ezen felül a hosszú, otthon töltött napok a szórakoztató elektronikára való keresletet is felduzzasztották, így világszinten komoly kereslet növekedés volt tapasztalható ezeken a piacokon.

Ezzel egy időben pedig drámaian visszaestek az autógyártók megrendelései, így a chip-gyártók azonnal átállították a gyártósorokat a másféle gyártásra.

Szürke tömeggyártott chipek egymás mellett a háttérben. A kép előterében egy piros körben egy piros bevásárlókosár és piros X piktogramja.

Mire magához tért és ismét lendületbe jött az autóipari termelés, az ázsiai chip-gyártók kapacitásai jó előre le voltak már kötve, így az autógyártók sajnos nem jutottak elegendő alkatrészhez.

Emiatt még a nagy gyártók is, a Toyotától a Volkswagenig, kénytelenek voltak csökkenteni a gyártási kapacitást.

Chipek világa

Ahogyan erről korábban már szó esett, az autókban az utóbbi években megsokszorozódott a chipek száma.

De nem csupán ezen a területen nőtt az igény a félvezetőkre. Egyre többféle, az internethez csatlakozó eszköznek van szüksége mikrochipekre. Az otthoni okos porszívóktól, a tévéken át, az iparban használt robotokig számtalan elektronikai eszköz működéséhez szükségesek már chipek.

A Bosch, az egyik legnagyobb félvezető gyártó úgy véli, hogy koronavírus ide vagy oda, a jelenlegi ellátási lánc egyszerűen már nem képes az ipar igényeinek a kielégítésére. 

Geopolitikai helyzet

A Trump-kormány 2020 szeptemberében korlátozásokat szabott Kína fő öntödéjére, amely chipeket gyárt autókhoz és sok más alkalmazáshoz is.

A vállalat ügyfelei ezért kényetelenek voltak más alternatívákat keresni, amely további versenyt és hiányállapotot generált a félvezetők területén.

Természeti csapások 

Sajnos a természeti erők sem kímélték az iparágat az elmúlt időszakban.

A félvezetőkkel foglalkozó üzemeket világszerte súlyos csapások sújtották.

2021. elején a nagy texasi hóviharok okoztak komoly nehézségét és nehezítették meg a gyártást, majd Japán egyik legnagyobb félvezető gyárának tűzesete nehezítette tovább a piaci helyzetet.

Milyen következményei vannak a chiphiánynak?

Azon túl, hogy a várakozási idő hatalmasat nőtt egy-egy új autómodell esetében a rendeléstől számítva, a chiphiány sajnos több más szempontból is érezteti a piacon a hatását. 

Autógyárak leállása

A globális chiphiány sajnos minden autó gyártót érint valamilyen formában.

Súlyosabban a gazdagabban felszerelt, drágább autók, köztük a prémiumautók gyártóit, valamint az elektromos autók területét sújtja. Ahol nem állítják vagy állították le, ott csökkentik termelést, vagy átírják a járművek szoftvereit, mint például a Tesla esetében. 

Gyártósoron lévő szürke autókarosszéria összeszerelés közben.

(a kép forrása: ​​​​https://www.investopedia.com/)

A Skoda például október végétől kényszerült leállítani a termelést mind a három csehországi gyárában, míg a General Motors még szeptemberben bejelentette, hogy nyolc észak-amerikai gyárában ideiglenesen beszünteti a gyártást, idén már második alkalommal.

Sajnos nem csak a külföldi gyárak érintettek a problémában.

A kecskeméti Mercedes-gyárban januárban, majd áprilisban és júliusban is szünetet tartottak. Az esztergomi Suzuki pedig júliusban részlegesen, augusztusban pedig teljesen leállt.

A folyamatos leállások komoly hatással vannak a termelés ütemére. Ha világviszonylatban nézzük, csak idén augusztusig nyolcmillió autó nem készült el. Ez a szám év végéig 12 millióra nőhet, ami az éves gyártási kapacitás közel tíz százaléka. 

Az autóárak növekedése

Jó tudni, hogy a különböző elektronikai alkatrészek már most egy autó árának kb. 35%-át adják. Az elektromos autók terjedésével és az önvezető autók megjelenésével ez a szám pedig várhatóan még tovább fog növekedni.A fentiek fényében és chiphiánynak köszönhetően, az új autók árainak további komoly emelkedését várhatjuk a közeljövőben, amely sajnos hosszabb távon majd a használt autók piacára is kihat. 

 

Fehér asztalon elterülve néhány dollár és néhány fekete chip.

A jelenlegi őrületes áremelkedésen felül ez helyzet további nagy terhet jelenthet a vásárlók számára.

Tehát nem csak többet kell várnunk majd egy komolyabb felszereltségű modellre, de számítanunk kell rá, hogy a korábbi árakhoz képest jóval drágábban is tudjuk beszerezni azt. 

Mi lehet a megoldás?

Sajnos a chiphiányra nem létezik jelenleg olyan megoldás, amely egy csettintéssel segítene áthidalni a kialakult problémákat.

A piac szereplői azonban igyekeznek mielőbb kilábalni a vészhelyzetből és lépéseket tenni a stabilitás érdekében.

Az üzemek kapacitásának növelése

Az egyik első és legkézenfekvőbb megoldás az lehet, ha a chipgyártó üzemek kapacitását mielőbb növelik. Mivel egy-egy új üzem felállításához és a gyártósorok elindításához is hosszabb időre van szükség, így ez a lépés sem hoz sajnos azonnali megoldást.

Fehér kesztyűben, fekete nagyítóval és ezüst csipesszel chipeket szerelő szakember.

(a kép forrása: https://venturebeat.com/)

A tajvani TSMC, a világ egyik vezető gyártója már bejelentette, hogy 100 milliárd dollár értékben fejlesztésbe fog, hogy növelje a termelési kapacitását. Azonban ennek pozitív  hatása is csak közel három év múlva lesz érezhető a piacon. 

Ez pedig az összes gyártóra is ugyanígy érvényes. Bármelyik cég, amely most kezdene el építkezni, a termelést valószínűleg legkorábban 2023-ban kezdhetné el.

Autógyártók stratégiája

A járműiparban jellemzően nem halmoznak fel jelentős raktárkészleteket, az alapanyagok és részegységek pontos ütemezés szerint érkeznek.

Ez a gyakorlat pedig csak még tovább nehezítette a félvezető hiány áthidalását. 

Segítség lehet a későbbiekre nézve, ha az autógyártók raktárkészletet hoznak létre a hiánycikkekből, így elkerülhetőek a mostanihoz hasonló válságos időszakok.

Meddig tarthat a chiphiány a szektorban?

Egyes meglátások szerint már 2022 első felében számíthatunk valamiféle normalizálódásra a piacon. Míg mások szerint 2023-ig nem reménykedhetünk változásban.

Sajnos minél tovább tart a jelenlegi válság, az autóiparnak annál nehezebb lesz fenntartania a jelenlegi üzleti modelljét.

Mit tegyen, ha most szeretne új autót vásárolni?

A legbiztosabb, amit javasolhatunk, hogy ne halogassa a vásárlást.

A beszerzési idő és a várhatóan tovább növekvő árak miatt, valóban mielőbb érdemes lépni.

Ne habozzon, keressen fel bennünket mihamarabb! A Nelson Flottalízing segít beszerezni a vállalkozása számára legmegfelelőbb autót, a jelenlegi legkedvezőbb árakon.

A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatkezelési tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket
A weboldal működéséhez, az oldal forgalmának elemzéséhez, a személyre szabott tartalom és közösségi média hirdetések biztosításához az oldal sütiket használ. Kattintson ide az adatvédelmi tájékoztatóhoz!
Elfogadom a sütiket